السبت 27 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

يسري نصر الله لمنتقدي أحمد شوقي: “آراءه الكارهة للصوابية السياسية مضايقاكوا عشان بذيئة؟” (صورة)

القاهرة 24
فن
الأربعاء 10/يونيو/2020 - 03:39 ص

علق المخرج يسري نصر الله، على خبر استقالة الناقد أحمد شوقي من منصب المدير الفني لمهرجان القاهرة السينمائي، وذلك بعد أيام قليلة من تنصيبه، وتعرضه للهجوم على مواقع التواصل الاجتماعي، بسبب نشر عدد من التغريدات التي كتبها في وقت سابق، وكانت تسيء إلى شهداء مذبحة بورسعيد.

وكتب نصر الله على حسابه الشخصي بـ”فيس بوك”: “ماشي. هايلين.. خلصتوا من ناقد كويس لغته في بوستانه على الفيسكبوك بذيئة؟.. آراءه الكارهة للعنصرية وللصوابية السياسية إللي بتقتل الضحك مضايقاكوا عشان بذيئة؟ إللي بيكره الإخوان وأي حد بيدافع عنهم برضه بلغته البذيىئة (إللي هي شبه لغتكم على فكرة)”.

أحمد شوقي يستقيل من منصب المدير الفني لـ”القاهرة السينمائي” بعد تعرضه للهجوم

وتابع: “إللي بيدافع (ببواخة) عن واحد من أهم وأجمل أفلام السبعينات (تانجو أخير في باريس)؟ هاجم مسلسل إخواني بالفعل وانتقد مساسل دعائي وهو بيدافع عن مصرية القوات المسلحة؟ شوقي بيستعمل لغة الألتراس إللي مضيعاه، بس قلبه ف المكان الصح. حبه للسينما حقيقي”.

يسري نصر الله على فيس بوك
يسري نصر الله على فيس بوك

واستكمل: “لغته شبه جدا لغة أصحابي بس كراهيته للإخوان بتخليه يشطح ويغلط .. كراهيته لمؤتمر الفيرمونت عميته.. بس هو ناقد كويس وبيحب السينما ودايما مع حرية التعبير. أنا زعلان.. أنا متضايق جدا.. متضايق إن الحملة دي كلها ابتدت لما هبش ف النادي الأهلي لما عنصروا على شيكابالا.. ومتضايق لما اتنشر عنوانه الشخصي على التواصل الاجتماعي”.

أحمد شوقي: “دعمت الدولة المصرية ضد الإخوان وموقفي لا يقبل التشكيك” (بيان)

واختتم: “ومتضايق إن ناس كتير محترمة يا مرمية ف السجن يا قاعدة ف بيوتها.. يمكن الفترة الجاية إللي ح يبقى فيها بعيد عن الأضواء تبقى فترة يقدر يعيد فيها التفكير بعمق عن الفرق بين مكان فلبه ومكان لسانه”.

وكان مهرجان القاهرة السينمائي، قد أصدر بيانًا منذ ساعات قليلة، أعلن من خلاله قبول استقالة الناقد أحمد شوقي، من منصبه المدير الفني، بعدما كان خلفًا للراحل يوسف شريف رزق الله.

أحمد شوقي يعتذر عن وصف شهداء مذبحة بورسعيد بـ”النافقين”: “استخدمت كلمات جارحة” (بيان)

تابع مواقعنا