الأربعاء 24 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

أسما شريف منير توجه نصائح لجمهورها عن فوائد النوم: “مضيعوش عمركم” (فيديو)

القاهرة 24
فن
الإثنين 24/أغسطس/2020 - 11:34 ص

وجهت الإعلامية وخبيرة التجميل أسما شريف منير، نصيحة لجمهورها عن فوائد النوم، وضرورة الاهتمام بصحتهم الجسدية والعقلية.

ونشرت أسما شريف منير، مقطع فيديو لها وهى تسرد فوائد النوم عبر حسابها بـ”انستجرام”، وعلقت عليه قائلًة:” ‫الإنسان العادي بينام 26 سنة في حياته، بنقضي ثلث حياتنا نايمين، إذا افترضنا أن متوسط عمره 75 سنة، النوم بيستحوذ على 40% من أيام البشر، ده اللي هو 8 ساعات في اليوم، مع أنه رقم يخض بس هو استثمار في محله، لتحسين صحتك الجسدية والعقلية، وده قدر كافٍ من النوم يقوي المناعة وبيزيد من الخصوبة وبينظم الوزن”.

 

 

View this post on Instagram

 

‫الإنسان العادي بينام ٢٦ سنة في حياته، بنقضي ثلث حياتنا نايمين ، إذا افترضنا أن متوسط عمره 75 سنة ‬ النوم بيستحوذ على 40% من أيام البشر، ده اللي هو ٨ ساعات في اليوم، مع انه رقم يخض بس هو استثمار في محله؛ لتحسين صحتك الجسدية والعقلية، و ده قدر كافي من النوم يقوي المناعة وبيزيد من الخصوبة وبينظم الوزن. وفي المتوسط الواحد بيتقلب في سريره حوالي 7 سنين عشان بس يحاول ينام ، و يمكن اكتر فا الواحد لازم يدور علي طرق تساعد على الاسترخاء ومحاربة الأرق، زي القراءة وتمارين التنفس أو حمام دافي.. انا نمت كتير اوي في حياتي كا نوع من انواع الهروب من واقع مزعلني او حاجه واقفه قدامي مش عارفة احلها، و نمت في حملي كتير برضه، فا حسه ان فاتني كتير فا يومي اتشقلب و نومي اتشقلب و انا بحاول احتج و اقول لنفسي كفايه نوم و استسلام بقي، فا طبقت كتير و ده اثر عليا نفسياً و جسديًا فا اخدت قرار اني لازم اظبط نومي و اصحي بدري و انام بدري عشان الواحد من غير صحته كل حاجه في حياته بتكون اصعب عليه و علي اللي حواليه. ناموا بدري و اصحوا بدري و مضيعوش عمركم في النوم الكتير اللي مش مش مفيد او حتي عشان تهربوا.. واجهوا و ناموا في الوقت الصح و اصحوا في الوقت الصح و استمتعوا بيومكم و حياتكم لان في ٢٦ سنه اصلاً ضايعه من حياتنا في النوم.. اتفقنا؟ اتفقنا ? يا رب يكون يومكم انهارده مليان طاقة و سعاده صباح النور ☀️

A post shared by ???? ?????? ?????? (@asma.sherif.moneer) on Aug 23, 2020 at 11:28pm PDT

“خليكوا ضهرنا”.. رسالة أسما شريف منير لرجال مصر (صورة)

وتابعت :”وفي المتوسط الواحد بيتقلب في سريره حوالي 7 سنين عشان بس يحاول ينام، و يمكن أكتر فا الواحد لازم يدور علي طرق تساعد على الاسترخاء ومحاربة الأرق، زي القراءة وتمارين التنفس أو حمام دافي..أنا نمت كتير أوي في حياتي كا نوع من أنواع الهروب من واقع مزعلني أو حاجة واقفة قدامي مش عارفة احلها، و نمت في حملي كتير برضه، فا حسه أن فاتني كتير فا يومي اتشقلب و نومي اتشقلب و أنا بحاول احتج و اقول لنفسي كفايه نوم و استسلام بقي، فا طبقت كتير و ده أثر عليا نفسياً و جسديًا”.

واختتمت أسما قائلة:” فا اخدت قرار أي لازم اظبط نومي و اصحي بدري و انام بدري عشان الواحد من غير صحته كل حاجة في حياته بتكون اصعب عليه و علي اللي حواليه..ناموا بدري و اصحوا بدري و مضيعوش عمركم في النوم الكتير اللي مش مش مفيد أو حتي عشان تهربوا.. واجهوا و ناموا في الوقت الصح و اصحوا في الوقت الصح و استمتعوا بيومكم و حياتكم لأن في 26 سنة اصلاً ضايعة من حياتنا في النوم..اتفقنا؟..يا رب يكون يومكم انهارده مليان طاقة و سعادة”.

وفي سياق مختلف،تعرضت أسما خلال الفترة الماضية، للعديد من التعليقات والرسائل المسيئة عبر حساباتها على مختلف مواقع التواصل الاجتماعي في الفترة الماضية، وعلق بعض من متابعيها مرة أخرى على مشكلة أثارتها منذ فترة طويلة عن الشيخ الشعراوي، وحينها وصفته بـ “المتطرف”، وقدمت اعتذارًا لكل من أساء فهمها وأنها أساءت التعبير، ولكن المتابعين لم ينسوا، وظلوا يلاحقونها.

أسما شريف منير تحتفل بوصولها لـ2 مليون متابع على انستجرام مع والدها (صور)

تابع مواقعنا