الجمعة 19 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

“بحبك يا حمار” تشعل أزمة بين مدحت العدل وسعد الصغير (تفاصيل)

القاهرة 24
فن
السبت 29/أغسطس/2020 - 10:45 ص

أثار السيناريست مدحت العدل، جدلًا واسعًا خلال الساعات القليلة الماضية، بعد تعليقه بسخرية على خسارة نادي الزمالك أمام نظيره المقاولون العرب، واستشهاده بعدد من الشخصيات المصرية العامة الذين يشجعون الأول، والتنمر على الفنان سعد الصغير  الذي يشجع القلعة الحمراء.

هجوم على مدحت العدل

وبدأت القصة عندما غرّد السيناريست مدحت العدل على حسابه الشخصي بـ”تويتر” عقب فوز المقاولون على الزمالك، وقال: “‏الجمهور اللي منه نجيب محفوظ وأحمد زويل ومجدي يعقوب ومثقفي وفناني مصر مش حيعرفوا فاوست وصاحب أغنية ( بحبك ياحمار) سعد الصغير مشجع أحد الأندية العربية حيعرفه.. يا أمة ضحكت من جهلها الأمم”.

مدحت العدل على تويتر
مدحت العدل على تويتر

رد سعد الصغير

مما عرض العدل لهجوم وانتقادات لاذعة الجمهور بسبب سخريته من سعد الصغير، ليخرج المطرب ويرد على السيناريست، الذي تنمر منه على حد قوله، فقال في بث مباشر على حسابه الشخصي بـ”انستجرام”، صباح اليوم: “وقال: “لو راجل غلبان بيقول الكلام ده هنقول مش فاهم، لكن أنت راجل فاهم.. أنت عارف يا دكتور بحبك يا حمار اتقالت في سياق فيلم، لما تطلع وتعايرنا بيها يبقى إيه ده؟”.

وتابع مشيرًا إلى أنه لم يكن المطرب الوحيد الذي غنى لـ”الحمار”، فقال: “طب عارف إن شادية وشكوكو غنوا للحمار، أنت بتعمل تنمر وأنت دكتور، واللي أبوه علمه أحسن من اللي معاه شهادة، شوف بتتكلم عني إزاي، لكن أنا أبويا فلاح علمني متنمرش على حد، وأصلا أنت متعرفش حاجة في الكورة، لأنك مبتلعبش، لو فريقك مغلوب متعرفش تطلع تحلل وتقول مين اللي لعب وحش”.

كما اختتم حديثه بأنه تجمعه علاقة وطيدة بلاعبي نادي الزمالك، وشاركهم حفلات زفافهم، فقال: “لو بتعايرني يبقى أنت مش دكتور، نص فرقة الزمالك أنا اللي عاملهم فرحهم وبيحبوني موت لأني عمري ما أغلط فيهم، أنا دبلوم صنايع مبعرفش اقرأ بس أبويا علمني، وأنت اتعلمت بالورقة والقلم، حاول تتعلم من الكلام”.

اعتذار مدحت العدل

كما حرص السيناريست مدحت العدل، على اعتذاره عن ما بدر منه تجاه سعد الصغير، فقال في برنامج “المساء مع قصواء”، على شاشة TEN، : “لم أتزيد على أحد، وحد في قناة الأهلي قال إن جماهير الزمالك عاملة زي فاوست، في إشارة إنها بتبيع نفسها للشيطان، زي ما ذكرت أسطورة جوته، فرديت وقلت التويتة بتاعتي”.

وتابع: ” “أعتذر بشدة عما حدث، وأعدك يا قصواء ألا أدخل في هذا المعترك، لأنه يقلل من قيمتي، مستغرب جدا من فرحة البعض بهزيمة الزمالك من فريق المقاولون العرب، وبقالي 3 شهور مش برد على أي إساءة ولا بتكلم في حاجة، ومستغرب جدا من فرحة البعض بهزيمة الزمالك من فريق المقاولون العرب، وبقالي 3 شهور مش برد على أي إساءة ولا بتكلم في حاجة.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Saad ELsoghayar _ سعدالصغير (@saad_elsoghayar_official) on Aug 28, 2020 at 3:12pm PDT

 

أول تعليق من سعد الصغير على تنمر مدحت العدل: “لو بتعايرني يبقى أنت مش دكتور” (فيديو)

تابع مواقعنا