الجمعة 19 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

أمير عيد عن إقامة حفله الجماهيري اليوم: قرار الإلغاء أو التأجيل أصعب ما يكون (صورة)

القاهرة 24
فن
الخميس 05/نوفمبر/2020 - 05:49 م

تحدث الفنان أمير عيد، عن حفله بـ”زيد بارك” الذي يُقام مساء اليوم، موضحًا أنه اتفق على الحفل في ظروف تختلف عن الظروف الحالية، حيث كانت حالات الإصابة بكورونا أقل عددًا من الآن.

وكتب أمير في منشور عبر حسابه بـ”فيس بوك”: “قبل قيام الحفل النهارده أحب أقول إن أنا ممكن أكون غلطان ومقرأتش الأمور بالشكل السليم من الأول، خصوصا أن وقت الاتفاق عن الحفل كانت الظروف مختلفة والأمور مستقرة أكثر من دلوقتي”.

واستكمل أمير: “أي حد عنده الحق يعترض على إقامة حفل کایروکي مش هصادر رأيكم.. الموضوع نسبي هناك من يؤيد استمرار الحياة مع الوقاية عشان الشغل والحال يمشي وهناك من يؤيد العكس”.

وأردف: “قرار الإلغاء أو التأجيل حاليًا من أصعب ما يكون بعد بيع التذاكر في أول يوم نزلت فيه، والمشكلة الأكبر أن في ناس اشترت تذاكر سوق سودة بأسعار كبيرة ودول مش هيعرفوا يرجعوها أو یاخدوا فلوسهم تاني”.

وتابع أمير: “وغير الناس الكتير اللي بتشتغل ورا الحفلة والتعاقدات وإلخ إلخ.. ده قرار مش هعرف أعمله لوحدي لأسباب كتير ومعقدة مش هخوض فيها”.

أمير عيد على فيس بوك
أمير عيد على فيس بوك

وأضاف أمير: “كل اللي قادر أعمله أني أنبه على الجميع وأكون أمين معاهم وأني أتابع بقدر المستطاع مع منظمي الحفل ضرورة تنفيذ خطتهم الوقائية الموضوعة”.

وصرح أن الإجراءات الاحترازية تتلخص في: “قياس درجات الحرارة للحضور قبل الدخول والتأكد من ارتداء الكمامة، ووجود عدد كبير من المراقبين داخل الحفل للتأكد من أن كل حد يتبع الإجراءات الوقائية، قيام الحفل في مكان كبير مفتوح بيستوعب عدد كبير ولكن مع حضور عدد أقل من اللي المكان ممکن يستوعبه بحيث ميبقوش متقاربين”.

بعد بـ100 وش.. حسن أبو الروس يطلق أغنية “شيكالاستيك” مع أمير عيد والمدفعجية (صور وفيديو)

واستكمل: “تمت مراجعة خطة الحفل مع الجهات المعنية للتأكد من قيام كل شيء بشكل سليم ومظبوط.، طبعا كل ده ملوش قيمة بدون التزامنا كلنا وكل شخص يكون مسؤول عشان نفسه وعشان الناس اللي حواليه”.

واختتم أمير حديثه قائلًا: “أنا بحاول أعمل كل اللي أقدر عليه في الوضع الحالي، اللي لقيت نفسي فيه وبحاول أكون أمين معاكم في نقل الصورة ويهمني سلامتكم أكتر من أي حاجة تانية.. وبعتذر لو كنت أسأت التقدير”.

أمير عيد يعتذر عن استخدام لفظ “بنات شمال” في نصيحته للقضاء على التحرش

تابع مواقعنا