السبت 20 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

ولي أمر “طالبة دمج” تستغيث بوزير التعليم: “تعبت باللف ببنتي ونفسي تتعلم”

القاهرة 24
تقارير وتحقيقات
الإثنين 23/نوفمبر/2020 - 03:25 م

“تعبت باللف ببنتي وهي تعبت ومفيش حد بيحل”.. هكذا بدأت والدة الطالبة “ملك” إحدى طالبات الدمج، والتي تعاني من ضعف في البصر، شكوتها الموجهة للدكتور طارق شوقي، وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، ومسؤولي التعليم، مناشدةً بالتدخل لتمكن ابنتها من حقها في التعليم.

قالت ولية الأمر: “بنتي بتشوف بعين واحدة بنسبة 10% من طلاب الدمج، ومن سنة 2017 روحت ولفيت إني أدخلها مدرسة، وقدمتلها في مدرسة خاصة، والمديرة قالتلى هتدفع المصاريف كاملة وتحضر سماعي لكن مش هتتأيد بأوراق رسميه داخل المدرسة”.

وأشارت ولية الأمر، إلى أنها رفضت تعلم ابنتها بهذا الشكل، ففي الوقت الذي لن تتمكن فيه من الحصول على شهادة سيكون الأمر صعب، موضحةً أنها ذهبت لأكثر من مدرسة وكان الرد منهم الرفض.

وأضافت، حينما علمت أن هناك ما يسمى بتعليم الدمج وأنها يمكن أن تتمكن من الحصول على حقها في التعليم، موضحةً أنه مع وصول ابنتها لميعاد اختبار الذكاء، والذي يعد أهم شروط الدمج، وهو أن الطفل يكون لديه إعاقة واحدة فقط، فوجئت بتعامل غير لائق مع ابنتها.

محافظ سوهاج يستجيب لطفلة من ذوي الاعاقة ويوجه بإلحاقها بإحدى مدارس التعليم المجتمعي (صور)

وأضافت ولي الأمر: “الأستاذة اللي بتعملها اختبار الذكاء، تعاملها كان غريب جدًا بصراحة، بنتي الإعاقة في نظرها، والاختيار عاملاه بيعتمد أنها تشوف زى مثلا رسومات صعبة وصغيرة وبتقولها إيه الشكل ده”، وبدأت في أسئلة صعبة تتعمد على النظر.

وتابعت ولي الأمر: “شرحت للأستاذة إللى بتعمل الاختبار، لكن بصراحة هى كانت متعصبة، وصعب النقاش معاها وفي الاخر قالتلي بنتك عندها إعاقتين مش واحدة، وهو البصر وتأخر ذكاء”، مضيفةً: “بس أنا بنتي ذكيه جدًا وبتحفظ بس هي ظلمتها وطبعًا بنتي قعدت تعيط”.

واستكملت: “بعد سنة قدمتلها في تجريبى، ودخلت بس لما المديرة شافتها قالتلي بنتك مش هينفع تحضر مع الطلاب هنا عشان غلط عليها وظروفها، وطلبت منها إني أحضر معاها قالتلى مش هينفع لازم شادو من وزراة التعليم، ولقيت نفسي هلف حوالين نفسي تاني وبنتي تعبت من اللف”، مردفةً: “كل اللي عاوزاه حد يساعدني عشان اقدر اعلم بنتي واريحها من التعب اللي شفناه أنا وهي”.

طارق شوقي يناقش مع وزيرة التضامن دمج ذوي القدرات الخاصة في المراحل التعليمية

تابع مواقعنا