الإثنين 29 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

عمرو أديب يعرض تسريبات جديدة بين المقاول محمد علي والإخواني هاني صبري بشأن “اللجان السرية”

القاهرة 24
أخبار
الإثنين 20/يناير/2020 - 10:29 م

عرض الإعلامي عمرو أديب، تسريب محادثة جديدة بين المقاول الهارب محمد علي مع الإخواني الهارب بتركيا هاني صبري.

وكان من ضمن تسريب المحادثات، “محمد علي بيسأل هاني صبري بيقوله ايه طبيعة شغلكم وناوين على أيه، احنا بنتكلم على لسان الشعب المصري، بنتكلم ولاد البلد زيك يا علي، وفكرتنا بنشتغل على العمل الجماعي ، ولازم يكون هناك منظمات سرية.. وعندنا بيضربوا على أعمال الكر والفر وفي شبه تواصل مع الجوكر”.

وتابع: “طالما محمد علي موجود هتبقي الحركة الشعبية متواصلة مع محمد علي، ورتب أمورك براحتك.. واللي بيدير الحركة 4 أشخاص.. محمد علي قاله حابب أتواصل مع الجوكر، ومحدش يقدر ينجح ثورة دون مساعدة دول.. وأتمني أن يكون هناك مصدر لتمويل وده مش عيب يا هاني”.

وعلق عمرو أديب: “محمد علي بيدور على السبوبة”.

عمرو أديب يكشف عن مصدر تمويل الإخوان في تركيا.. فلسطيني الأصل ويحمل الجنسية الإنجليزية

وفي وقت سابق، كشف الإعلامي عمرو أديب، من خلال حوار بين المقاول الهارب محمد علي والإخواني ياسر العمدة الموجود بإسطنبول، عن اسم وسيط تمويل الإخوان في تركيا، وهو عبد الرحمن أبو ضيا فلسطيني الأصل ومعه الجنسية الانجليزية واسم شهرته “أبو عامر”.

جاء ذلك خلال برنامج “الحكاية” المذاع على قناة “ام بي سي مصر”، الذي كشف فيه عن تسريب محمد علي لمحادثة على “الواتس آب” بينه وبين ياسر العمدة، وقام بنشره على صفحته بموقع فيس بوك، وفي نص المحادثات:” ياسر العمدة بيقولي إن قنوات الإخوان بتتمول بمليون دولار.. أيمن نور بيعمل حركات مش تمام هو ورجالته.. اللي بيجيب الشنطة في آخر الشهر عبد الرحمن أبو ضيا فلسطيني الأصل ومعاه الجنسية الإنجليزية واسم شهرته “أبو عامر”.

تابع مواقعنا