السبت 04 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

شاهد آخر ما كتبه أحد محاربي السرطان قبل وفاته.. وصيدلانية تخصص جزءًا من عائدها للمرضى

القاهرة 24
أخبار
الجمعة 14/فبراير/2020 - 08:50 م

نعى أهالي محافظة المنيا، ومسقط رأس المهندس أحمد خليفة، والملقب بـ”صاحب البستان”؛ أحد محاربي السرطان بعدما لفظ أنفاسه الأخيرة عقب إجرائه عملية زرع نخاع.

ويذكر “القاهرة 24” آخر ما كتبه المهندس الراحل على صفحته الشخصية عبر مواقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” قائلًا: “انا خايف فعلًا، داخل على عملية زرع نخاع، عملية من نوع مختلف، مدتها مش ساعة أو اتنين أو ٧ ساعات مثلا وبتخرج،  للأسف بتكون من ٢٥ يوم  إلى ٣٠يوم  معزول عن الناس وعن أي تعامل مباشر عن أي حد لمدة شهر وبتخرج من العملية ذي حتة العيش المصوف وأنا أساسا راحتي كلها في التعامل مع الناس والاختلاط”.

وأوضح خلال تدوينته رحمه الله: “خطورة العملية بتكون في ضرب الجهاز المناعي بنوع من الكيماوي لمدة أسبوع تقريبا وما يتبعه من التهابات حلق شديدة وتساقط الشعر ووجع في العظام وأعراض الكيماوي المعروفة”.

وتابع: “ونسبة نجاح عملية الزرع دايما بتكون 50%، الخوف اللي جوايا مش من فشل أو نجاح العملية، ولا خايف من الموت مثلا، ولا خايف إن الكانسر يرجع تاني مثلا، ولا خايف إني أرجع آخد كيماوي تاني، ولا إن يحصل مضاعافات وأضرار للجسم من العملية مثلا، خوفي علي أهلي وناسي ووجع قلبهم بس، تعبتهم تعب ما بعدو تعب وبهدلت الكل معايا بما فيه الكفاية”.

وذكر: “أنا فعلا بقوي الناس والكل شايفني قوي أو ذي ما بيقولو وخدني قدوةً، بس اكتشفت إني ضعيف اوووووي لدرجة اني بقالي ٥  ايام مش عارف انام هل دا طبيعي  وغريزة داخلية لاي بني ادم  بيبحث عن البقاء بالرغم من معرفة ان الدنيا فانية ولا انا فعلا جبان داخليا وقوي ظاهريا، مشاعر ملخبطه جدا مش عارف اوصفها ما بين خوف وحب ورضا وتوتر وقلق وصبر واهتمام حبايبك ولهفت الكل عليك وحاجات كتير داخله في بعضها، في كلا الحالات انا بحب الناس جميعا ومسامح الناس جميعا، وارجوا منكم جميعا العفوا والسماح ان كنت اخطات او قصرت  في حق احد وفعلا بتقوا بيكم وبدعواتكم وبكلامكم وتشجيعكم، مش بستعطف حد بمنشوري بس برتاح لما بكتب، وبرتاح لما بفرغ اي طاقه سلبية جوايا حتي لو عن طريق منشور، واني اقاتل بدعواتكم واني باذن الله منتصر”.

وفي السياق ذاته خصصت صيدليات الدكتورة نشوى محمد عبد اللطيف نسبة 20% مِن مبيعات سلسة صيدلياتها لمدة يوم لصالح مرضى السرطان صدقة على روح أحمد خليفة.

استغرقت 4 ساعات.. جراحه نادرة لاستئصال ورم سرطاني بفص الكبد لمسن بالمستشفى التعليمي بطنطا

تابع مواقعنا