الأربعاء 22 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

فتاة التيك توك تبكي.. أول رد من حنين حسام: “اللايفات دي بتصرف على غلابة مش لاقية تأكل” (فيديو)

القاهرة 24
أخبار
الإثنين 20/أبريل/2020 - 07:34 م

علقت حنين حسام، على قرار الدكتور الخشت، رئيس جامعة القاهرة بإحالتها للتحقيق، نظرًا كونها تطالب الفتيات بإطلاق بث مباشر شريطة أن يكون شكلها لائقًا، على أن تُقيم صداقات مع المتابعين.

وقالت “حسام” خلال مقطع فيديو انتشر لها عبر موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، إن المذيع – فى إشارة للإعلامى نشأت الديهي – الذي نشر الفيديو قطع منه أجزاء قائلة: “المذيع لعبها صح الصراحة”، مشيرة إلى أن هناك العديد من الأهالي والناس البسيطة مش فاهمة يعني إيه لايفات وفي ناس فاهمة يعني إيه لايفات بس بتستعبط”.

من هي حنين حسام التي أحالها رئيس جامعة القاهرة للتحقيقات؟

وأضافت حنين: “اللايفات ديه لايفات شغل ومفيش شغل بدون مقابل”، موجهة حديثها للإعلامي: “حضرتك مرتبك كام؟، فيها إيه 3000 دولار، وبرامج اللايف الممثلين بيشتغلوا فيها وهل ده معناه هما بيشتغلوا في الدعارة؟!”.

وطالبت الفتاة مستخدمي أبليكشن “ليكي” للبث المباشر، أن بتحروا الدقة، قائلة: “في ناس بتدمر من وراه أنتوا بتعملوا وفي إشاعات أنتوا بطلعوها مغرضة وتدمروا سمعة الناس بدون سبب أنا أول مرة في حياتي أعيط في فيديو وأنا عمري في حياتي حبيت الحال المايل”.

رئيس جامعة القاهرة يحيل طالبة “الفيس بوك” للتحقيقات.. العقوبة قد تصل للفصل النهائي

وأكدت حنين في الفيديو الذى تسبب فى الأزمة قبل ذلك، أنها تريد فتيات محترمة وتريد احترامًا وأخلاقًا: “مطلبتش بنات غير محجبة قولت لازم يكونوا محجبات وتكون محترمة وأهم حاجة عندي 20 بنت محترمين أحسن من 20 بنت مش لابسين”.

وتابعت: “تم اجتزاء كلامي عن المرتبات، ومفيش حد بيشتغل بدون مقابل الفنان بياخد مرتبات عالية، وفي أسر كتيرة مش لاقية تاكل واللايفات ديه بتصرف عليهم وفي ناس مش حاسة بمعاناة الغلابة وفي كل مكان في الحلو والوحش”.

تابع مواقعنا