الثلاثاء 30 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

السيسي: “لازم يتحط نظام للسيطرة على الصيادين وممكن نعمل مراكب عليها GPS”

القاهرة 24
أخبار
الأربعاء 22/أبريل/2020 - 05:00 م

شدد الرئيس عبد الفتاح السيسي، على ضرورة تشديد الرقابة على البحيرات التي يتم تطويرها، وخاصة بحيرة المنزلة، وإزالة التعديات على أراضي الدولة الاستكمال تطوير المناطق بشكل كامل.

وأضاف الرئيس: “لازم يتحط نظام للسيطرة على الصيادين ولو احتاجوا نعمل لهم مراكب كمشروع صغير نعملهم مركب عليه GPS ونعلن إنشاء كيان لإدارة البحيرات”.

ولف السيسي إلى أن تطوير وتطهير البحيرات المصرية، كان بمثابة حلم، متابعًا: “ده حلم حلمت بيه ليكوا يا مصريين من 4 سنين”.

وأوضح أثناء افتتاح محطة معالجة مياه الصرف بالمحسمة في الإسماعيلية، أنه لو تنفيذ برنامج استزراع سمكي جيد سيتم إنتاج كم هائل من الأسماك للاستهلاك المحلي والتصدير.

واستكمل السيسي: “بقولكم الكلام ده علشان تطمنوا وتفرحوا.. نحلم ونجري على حلمنا وربنا هيوفقنا”.

وفي سياق متصل، شدد الرئيس عبد الفتاح السيسي، على حرص الدولة لمواصلة كافة الأعمال والمشروعات لتعمير سيناء، مبينًا أن الدولة منتبهة إلى مسئولياتها جيدًا وعلى أتم استعداد لتنفيذ العديد من المشروعات بالمنطقة.

وتابع الرئيس: “هل في حد من رجال الأعمال والمستثمرين مستعدين يعملوا طرق زي شرم الشيخ أو طابا أو انفاق زي اللي بنتكلم عليها وبتكلف مليارات كثيرة”.

واستطرد: “مهتمين بتعمير سيناء وتجتذب جزء من حجم السكان في الدلتا والصعيد.. مين يدفع 600 مليار جنيه لتدشين بنية أساسية؟.. اتمنى رجال الأعمال يكونوا موجودين معانا ويشاركونا في المشاريع اللي تم تنفيذها”.

تابع مواقعنا