الجمعة 19 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

زاهي حواس لشيخ الحارة: “رجعنا 6 آلاف قطعة أثرية بالدراع والجواسيس علشان مافيش قانون”

القاهرة 24
فن
الإثنين 04/مايو/2020 - 09:03 م

قال خبير الآثار زاهي حواس، إنه تربطه علاقة صداقة بوزير الثقافة الأسبق فاروق حسني، مضيفًا: نتواصل دائمًا، فقد كان وزيرًا قويًا، رغم النجوم الذين كانوا يحيطوا به، وعملنا سويا خلال 8 سنين حينما كنت رئيس الآثار، لكن طول عمرنا أصدقاء عملنا المتحف الكبير ومتحف الحضارة ورممنا الآثار، علاقتنا علاقة أخوة وصداقة”.

وتابع “حةاس” خلال برنامج “شيخ الحارة والجريئة” مع إيناس الدغيدي على قناة “القاهرة والناس”، في عهد الرئيس الأسبق حسني مبارك، اكتشفنا سرقة 4 لوحات أثرية، وعلمنا أن متحف اللوفر هو من اشتراهم، فأرسلت لهم خطاب، وأكد لي مدير المتحف أنه سيتابع الأمر، وقال لي القانون بياخد وقت ادينى 6 شهور، وبعد 9 شهور أوقفت بعثة اللوفر عن العمل، وحينما علم مبارك تواصل معي ولما حكتله قالي أنت معاك حق”.

وأضاف حواس: “قدرنا نرجع 6 آلاف قطعة أثرية من خارج مصر بالدراع والجواسيس فى المتاحف، والدليل إنه تم اختياري في 2006 من أهم 100 شخصية في العالم لجهودي في إعادة الآثار لمصر”.

وحول سؤاله عن مصادر دخله وهو كان موظفًا بالآثار، أكد حواس “كل فلوسي من 3 جهات، كتبي اللى مافيش متحف في العالم مابيعرضهاش، ومحاضراتي سعرها عالي، والبرامج التليفزيونية واللي بأعملها على أعلى مستوى، كل فلوسي من طرق شرعية”.

وفي فقرة “تنقذ مين” اختار زاهي حواس الراحل عمر الشريف، وفضله عن يحيى الفخراني وحسين فهمي، قائلا “كنت دايمًا معاه، دايما كان محتاجلي، وكتبت عنه مقالة فهو أعز صديق ليا، آخر مرة شوفته لما رحتله انا وطارق المستشفى كان قبل الوفاة بـ 5 أيام الدكتورة قالت لنا مابيكلش ولا بيشرب من 5 أيام، فقلت لابنه خلاص الجبانة”.

كذلك اختار حواس، عمرو أديب مفضله عن لميس الحديدي وأحمد موسى قائلا: “حماسه ساعات بيطلع من قلبه، والصوت عالى بيطلع من قلبه، ومازعلتش لما هاجمني، هو بيسأل السؤال اللي الناس بتسأله وده ذكاء بس بغيظه لما الأهلي بيكسب”.

زاهي حواس: “عشقي للآثار جعل الجميع يحبني وليس السيدات فقط”

علي جمعة يرد على هجوم زاهي حواس بشأن “أبو الهول والنبي إدريس”: يدَّعي أنه وحده مصدر المعرفة

تابع مواقعنا