الجمعة 29 مارس 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

متنمر على "يسرا اللوزي" بسبب صمم ابنتها: "يا أم الطرشة".. وترد: "شكرًا لذوق حضرتك وفخورة ببنتي"

القاهرة 24
فن
الثلاثاء 29/ديسمبر/2020 - 09:45 م

علقت الفنانة يسرا اللوزي على أحد المتابعين الذين هاجموها ووصفوها بـ "أم الطرشة"، بعد حديثها عن ابنتها الصماء خلال لقائها مع الإعلامية منى الشاذلي ببرنامج "معكم" مؤخرًا.

وكتبت لأحد المتابعين عبر حسابها الشخصي على "انستجرام": "شكرًا على ذوق حضرتك.. أنا قررت استغل كلامك اللطيف عشان أقدم شوية توعية بخصوص هذا المصطلح، أولًا، المصطلح الصحيح والمقبول هو الصم وضعاف السمع، وليس الطرش أو البكم، ثانيًا، أحب أعبر عن فخري بكوني والدة طفلة صماء لأنها علمتني حاجات كتيرة جدًا وبقيت بني آدمة أم أحسن بسببها، وأنا  متأكدة إنها هتطلع إنسانة مثقفة ومتفوقة ومش هتبقى محتاجة حد عشان تحقق أحلامها".

وأردفت: "ثالثًا، البنت الصماء دي هي اللي ألهمتني إني اتكلم في البرامج وأطالب بالكشف المبكر للمواليد اللي على أساسه كل المصريين هيتعملهم كشف سمع عند الولادة، وده المفروض يساهم بشكل إيجابي في حياة عائلات كتير وهيسمح للأطفال الصم وضعاف السمع إنهم يلاقوا الدعم منذ الصغر عشان يقدروا يتعلموا كويس وما يبقوش عبء على حد، بل بالعكس هيكونوا قادرين يندمجوا في المجتمع المريض للأسف، فبالتالي الطفلة الصماء دي ليها إنجازات أثرت على شعب كامل رغم إن عمرها 6 سنين، ياريت توضحلي بقلا حضرتك أنجزت إيه في حياتك؟ شكرًا".

وردت يسرا مؤخرًا خلال البرنامج على التنمر الذي تعرضت لها بسبب زيادة وزنها، قائلةً: "كنت بقعد أضحك لما قالوا أني عملت عمليات تجميل، ليه كل الناس فاهمة إن الفنانات بيعملوا عمليات تجميل، مش هعرف أغير للناس وجهة نظرهم، فيه تنمر، أنا مستغربة جدًا بخصوص الوزن، وأنا أول مرة أعاني من ده، مع إن ده مش أول مرة، اللي استغربته إننا في مجتمع شرقي يعني جسم الست عندنا مش رفيع، مختلف عن الأوروبيين، يعني استغربت الناس، هما أكيد عندهم قرايب خلفوا ووزنهم زاد، ترددت أني أوافق على أن أكون ضمن لجنة تحكيم في القاهرة السينمائي، ولكن محمد حفظي أقنعني، وقررت أني هطلع عشان أنا بني آدمة طبيعية".

يسرا اللوزي: "تعرضت للتنمر بسبب وزني"

يسرا اللوزي عن أعمالها الفنية المقبلة: “لم يصلني عمل في رمضان واعتذرت سابقًا عن عملين”

 

تابع مواقعنا