الخميس 18 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

المخرج أمير رمسيس: “مهرجان الجونة عطلني عن السينما حوالي سنتين أو تلاتة”

القاهرة 24
فن
الجمعة 30/أكتوبر/2020 - 07:26 م

تحدث المخرج أمير رمسيس المدير الفني للمهرجان، عن مشاركته بالمهرجان على هامش حفل ختام الدورة الرابعة، مشيرًا إلى أن فيروس كورونا أصعب ما واجهوه أثناء تحضير الدورة، ولكن خلق لديهم أفكارًا مخلتفة خارج الصندوق.

وقال أمير خلال حواره مع قناة “ON E”: “دائمًا بيبقى عندنا صعوبات في اختيار الأفلام في أخذ العرض الأول للأفلام، ابتدينا ندور على الأفلام من يناير في الخريطة العالمية، كان عندنا حظ بالحصول على الأفلام اللي أخدت أكتر جوائز في 2020 والأهم في إنتاج العالم”.

وأردف: “أكيد كانت دورة صعبة على أكتر من مستوى، وخاصةً الإغلاق اللي تم بسبب فيروس كورونا بدول كتير، دا إدانا أفكار كتير برا الصندوق وقدرنا يكون معانا نجوم عالمية كتير من خلال المنصات الافتراضية، ودا شكل جديد نشأ من الكورونا وأعتقد هيكمل لسنين كتير قدام”.

أمير رمسيس بعد مشاركة فيلمه حظر تجول في القاهرة السينمائي: “خير انطلاقة لمسيرته”

وأضاف: “دائمًا بنبقى حريصين على وجود الفيلم المصري بالمهرجان، ولكن دا مش معادلة سهلة ومش متوافرة دائمًا، ودا كان مسئولية أكبر عشان محدش يتهمنا بالتحيز لكون مصر الدولة المحتضنة للمهرجان، وكمان كان فيه عدد من الأفلام المهمة تم تأجيلها لعام 2021، ومينفعش نتنازل عن المستوى لقبول فيلم مصري بالمهرجان، ولكن فيه أفلام كتير مصرية مشاركة في مسابقة الأفلام القصيرة منها فيلم ستاشر اللي كسب جائزة السعفة من مهرجان كان”.

أما عن فيلم “حظر تجول” المشارك بمهرجان القاهرة السينمائي، فقال: “مهرجان الجونة عطلني سنتين أو تلاتة عن السينما، وفيلم حظر تجول أخد مني حوالي سنتين أو تلاتة بالتوازي مع المهرجان، وفي الفيلم هنشوف فنانين عملوا أدوار مميزة، وخاصةً إلهام شاهين وأمينة لهم ظهور مختلف”.

بشرى ومحمد ورمزي العدل وأمير رمسيس في معرض ريهام العدل بالشيخ زايد (صور)

تابع مواقعنا