الثلاثاء 23 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

أول رد من صاحب واقعة “خالد فيونكة” على قصة الفتاة في السوشيال ميديا (صور)

القاهرة 24
أخبار
الخميس 30/يناير/2020 - 02:38 م

قال خالد الريس، صاحب الواقعة التي كانت مثار حديث السوشيال ميديا أمس، وتصدرت “تريند تويتر”، والشهير بـ”خالد فيونكة” عقب نشر أمنية عبد الحميد الفتاة التي كانت مرتبطة به قصة انفصالهما عن بعضهما وسخريتها منه، إنه رد على ما ادعته الفتاة عبر صفحات أصدقائه على الإنترنت.

وأضاف في تصريحات خاصة لـ”القاهرة 24″، أن ما كتبه على صفحات أصدقائه أمس هو الحقيقة، مبينًا أنه لم يستطع الرد على صفحته الشخصية على “فيس بوك” لأنه: “اتعمل هاك للأكونت”، فأمنية وبعض البنات أصحابها أخذوا الحساب الخاص به أمس باكرًا، قبل أن تنتشر القصة على الإنترنت، ونظرًا لوجود متابعين بالآلاف لديها، انتشر الموضوع سريعًا، وقامت الفتيات بتهكير حسابه الشخصي على “فيس بوك”، ولذلك لم يستطع فتحه منذ أمس، لذلك نشر أصدقاؤه رده على صفحاتهم.

وتابع: “أنا مشيت الموضوع بشكل قانوني ومكنتش رافض اتكلم من إمبارح لأني مش بتاع فضايح ولا الكلام ده، مش هتعامل مع ناس زي دي بطريقتهم، أنا راجل متعلم وماشي بالقانون، فنزلت عملت محضر بالقانون أخر اليوم، وردينا على النت عشان نراضي أهالينا ونفهم الناس أن الموضوع مش كده يا جماعة وننشر الحقيقة مش أكتر لقرايبنا وحبايبنا بدون فضيحة، وشيلنا البوستات كمان بس الدنيا انتشرت، بس كانت الاسكرينات اتخدت واتنشرت”.

محضر الشرطة المنشور
محضر الشرطة المنشور

محضر الشرطة المنشور

وعن “الكوميكس” والسخرية التي أُلحقت به، فقد علّق عليها بأنه لا يمتلك ردًا سوى أن “ربنا يسامح كل واحد اتريق، لأن ده غلط، والحق ربنا بينه الحمد لله لأن الموضوع مكنش في دماغي فعلًا ومكنش شاغلني والموضوع منتهي من أكتر من 8 شهور”.

وأشار الريس، إلى أنها تحدثت حاليًا في هذا التوقيت وأرسلت له تهديدًا على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” منذ 4 أيام، لأنها علمت بأنها عرفت للتو خبر خطبته بأخرى، وهو خاطب منذ 5 أشهر، لكنها علمت الآن فقررت ترسل له تهديدًا، وكل ذلك مع النيابة حاليًا وهي من ستتولى الأمر، فقد قالت له “أنت خطبت طب أنا هعمل فيك وهعمل في خطيبتك”، وكل ذلك تم تسليمه للنيابة.

أما عن أمر فسخ خطبته، فقد أكد خالد: “خطيبتي مفسختش الخطوبة بيا، هي شالت الريلاشن والصور بتاعتنا عشان في شباب مش محترمة دخلوا عملوا شير وكتبوا على العلاقة بتاعتنا “سبت التانية علشان دي”، وحاجات مش كويسة كتير، بنات وولاد دخلت عند خطيبتي شيرت بوستات الخطوبة، والشباب قالت بقا تسيب دي عشان دي وكلام مش كويس يعني، فإحنا شيلنا الكلام مش أكتر لأن الناس أخدت موضوعنا شهرت بيه، خطيبتي عارفة كل حاجة وعارفة البنت وعارفة الموضوع حكيلها كل حاجة قبل الخطوبة، ومتوقعين ده، إحنا ولاد ناس محترمين”.

وعن ما قالته أمنية لـ”القاهرة 24″، إنها علمت من صديقة له أنه تحدث عنها بطريقة غير لائقة، فعقب خالد أنها تقول ما تريد أن تقوله، فكل كلامها غير صحيح، أما كلامه هو الصحيح ومعه دليل وإثباتات على كل كلامه، والناس ترى الخطأ والصواب، “لو عندها حاجة صح تقولها وأنا لو عندي حاجة صح أقولها الموضوع بسيط، شارح نفسه”، خالد مضيفًا.

وأردف أن وضعه القانوني سليم، وسيتم أخذ كل الإجراءات ضدها، وأنه قد حرر مساء أمس محضر سب وقذف وتشهير وتهديد مباشر، ومعه لها أدلة قوية بالصوت والصورة أخرها الفيديو الذي نشرته أمس، فهي تورط نفسها كل دقيقة، حتى أن المنشورات على صفحتها لم يتم مسحها بل حدث لها إخفاء وعادت مرة أخرى مساء أمس.

وذكر: “الأكونت بتاعها اتعمل عليه ريبورتات من شباب حبايبنا فاتقفل، لكن هي عملت إخفاء للبوستات ورجعتها تاني آخر اليوم، وكل الحاجات دي كانت واخدة 5 و10 آلاف فيو وكل ده اتسجل وراح للنيابة، حتي لو شالتها فهي شالتها بعد ما الناس كلها شافتها واتاخدت إسكرينات،  شيلي بقا واحنا مشينا قانوني”، وعن النية للمصالحة، فتساءل الريس “ليه المصالحة؟”.

وأكد: “البنت تفضح وتشهر ونصالح؟، ما كان من الأول، كان الموضوع خلصان من الأول ولا هو شر وخلاص، طالما في شر يبقا القانون يجيب حقنا وتتحبس، هي بدأت شر وأنا كنت بعيد، وأنا سايبها من 3 شهور وخاطب من زمان والدنيا منتهية تمامًا ليه تعمل كده، هتعملي كده اتحبسي”.

تابع مواقعنا