الأربعاء 24 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

شاهد.. أول فيديو لمصرية مصابة بفيروس كورونا من داخل الحجر الصحي

القاهرة 24
أخبار
الجمعة 20/مارس/2020 - 06:47 م

حرصت إحدى مصابات فيروس كورونا المستجد، المتواجدة بأحد مستشفيات العزل الصحي، بعدما ثبت إيجابية حالتها، على توجيه عدة نصائح للمصريين للوقاية من الفيروس، وأخذ كافة الإجراءات الاحترازية، بقولها: “الموضوع مش هزار خالص، كنت مفكرة كده والوقتي أنا في العزل”.

وأضافت المصابة بالفيروس، في فيديو حرصت على مشاركته على مواقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، لتوجيه النصح لذويها، “أنها لم تصب بأعراض قوية للفيروس، إلا أنها أصيبت به، ونتيجة العينات إيجابية، متابعةً: “خلوا بالكم من نفسكم وأهلكم، وبلاش نعامل أي حد، وبلاش زيارات ومقابلات وخروجات”.

عاجل.. إصابة رئيسة التمريض في مستشفى بدمياط بفيروس كورونا وعزل الطاقم الطبي بالكامل

وشددت على الالتزام والاهتمام بالمعلومات التي تنشر وما يقال حول الفيروس وخطورته، قائلًة، “أنا مكنتش حاطة الموضوع في دماغي وعايشة عادي، سفر وخروجات، وقابلت صحابي وكنت بتعامل عادي بس كانت غلطة كبيرة، الموضوع مش بعيد عننا زي ما كنت مفكرة، ومش بالاستهتار اللي أنا شيفاه”.

ووجهت رسالة مهمة بالتزام في البيت، وعدم الخروج للمنازل أو مخالطة أحد ومنع الزيارات، متابعًة، “بلاش تزورو حد، لأنك ممكن تصيب حد من كبار السن، أو من الأطفال، إحنا ممكن نحارب الفيروس لكن ناس تانية ممكن يجرى ليها مضاعفات مش كويسة، ودي أمانة”.

وحذرت المواطنين من التعامل الخاطيء من جمع السلع الأساسية بشكل أكبر من حاجتهم بقولها، “بلاش البشاعة في التعامل مع الوضع، والكل يروح يسحب المنتجات من السوق، بلاش نخلص السلع الأساسية من السوق في ناس تانية هتتأثر، وده حرام”.

واختتمت رسالتها للمصريين، بقولها: “الموضوع خطر وأقعدوا في البيت، ودي الطريقة الوحيدة من الوقاية، ممكن يجيلك من المواصلات أو شغلك، حافظوا جدًا للناس اللي مضطرة تشتغل، عقم كل حاجة بتستعملها وتسلمسها بعد ما ترجع البيت”.

وإذا مرضت فهو يشفين.. متعافون يروون الرحلة من الإصابة بكورونا وحتى الشفاء (فيديو) 

تابع مواقعنا