الخميس 06 يونيو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

والد حارس مرمى أسمنت حلوان: "فخور بابني وهفضل أدعمه".. واللاعب يرد: "أبويا بقاله 5 سنين بيصورني"

القاهرة 24
كايرو لايت
الجمعة 15/يناير/2021 - 05:22 م

بصورة بسيطة تجسد معاني الأبوة والإنسانية، استطاع أشرف مرعي، والد عبد الله ذي الـ20 عامًا، حارس مرمى أسمنت حلوان، وصاحب الصورة الشهيرة على السوشيال ميديا، أن يعطي درسًا عظيمًا لكل الآباء الذين يهملون أبناءهم، فلم يمنعه التعب من تصوير ابنه طيلة المباراة، ليعوضه عن كل شيء سلبي يشعر به في حياته، حيث يقول الأب: "أنا بصوره من 5 سنين في كل تمرين وكل مباراة عشان أدعمه نفسيًّا وعشان أنا مؤمن بموهبته".

وأكد الأب، خلال حديثه مع "القاهرة 24": "الصورة التقطت بدون أن أعرف، ولكنني فوجئت بالمصور يستأذنني أن ينشرها، فوافقت، ولكني لم أتوقع أن تحدث تلك الضجة، وأشكر كل واحد علق لي تعليق كويس وخلاني سعيد أنا وعبد الله، وبناشد اتحاد الكورة إن فيه مواهب مدفونة ومعهاش فلوس تدفع".

وتابع: "كنت باخد 6 ساعات عشان أروح أدعمه، ساعتين رايح وساعتين جاي وبقعد معاه ساعتين عشان يحس بالدعم وأعوضه نفسيًّا، لأنه راح اختبارات كذا نادي في الممتاز ونجح فيها ولكن انطلب مننا فلوس وأنا شايف إن اللي بيدخل المجال بالفلوس بيفشل، عشان كدة أنا عايز ابني ياخد الفرصة، لأنه موهبة جيدة، ونفسي أشوفه زي عصام الحضري ويلعب في النادي الأهلي، بس لو ده محصلش هفضل برضو فخور بيه حتى لو فضل في مكانه، وهفضل ادعمه".

بينما قال عبد الله مرعي، حارس مرمى نادي أسمنت حلوان: "أبويا بقاله 5 سنين ورايا، ولما بدأت كورة في ابتدائي وهو بيساندني، بس خيرني بين الثانوي وبين الكورة، فاخترت الكورة ودخلت تعليم صناعي، وروحت نادي نجوم السادات، بس بعدين قدمت في نادي في حلوان تبع الأكاديمية اللي بدرس، ومن وقت ما بدأت وهو بيروح معايا كل تمرين وكل مباراة، وده بيديني الدعم، وبكون عايز آكل النجيلة طول ماهو موجود".

وأضاف اللاعب: "من أول اختبار ليا في النادي الكابتن قالي جهز ورقك بكرة وتعالى.. هكذا رد عبد الله على بدايته مع ناديه الحالي أسمنت حلوان، كما أنه يرى أن والده وش السعد عليه، وأنه سبب الفوز في المباريات، خاصة أنه حصل على نجم المباراة في هذا اللقاء الذي التقطت منه الصورة".

 

وتابع مرعي: "أنا مبسوط بكل الكلام الإيجابي اللي جالي، ونفسي أخد فرصتي، بس ألعب، لأني لو جالي عرض من ليفربول وهقعد دكة مش هروح، أنا بحب ألعب، وبعمل اللي عليا عشان أوصل لحلمي، وحلمي أكون أقوى حارس في إفريقيا".

الصورة التي انتشرت للمصور سيد حسن، أصبحت حديث الساعة على مواقع التواصل الاجتماعي، حيث التقطها المصور عندما كان الأب يحمل هاتفه ويصور ابنه بكاميرا الهاتف مع نظرات تملؤها الفخر، وذلك خلال اللقاء الذي جمع أسمنت حلوان - فريق ابنه - ضد نادي الغابة والتي انتهت بثلاثية لصالح الأول.

 

تابع مواقعنا