رئيس التحرير
محمود المملوك

"عشان بيحضن البنات".. طفل يحصل على استدعاء ولي أمر في أول يوم بالحضانة

القاهرة 24

أصبح الطفل "علي أحمد" حديث الساعة على مواقع التواصل الاجتماعي، حيث نشر والده الدكتور أحمد عبد الفتاح صورة له عبر حسابه بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، بعد عودته من الحضانة، وعلق عليها: "مين أخذ استدعاء ولي أمر في أول يوم في مسيرته التعليمية عشان بيحضن البنات في الجاردن بتاع الحضانة؟".

وتداول مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي المنشور بسرعة البرق، ليصبح بذلك التريند الأول في مصر اليوم، حيث سبق واشتهر الطفل بحادثة معاكسة بنت حارس العقار من قبل، حسب ما عرفه النشطاء على السوشيال ميديا.

وانهالت التعليقات بالفرح والمرح على المنشور، حيث علقت فتاة: "ابنك كدة بقى خطر على المجتمع، بيعاكس بنت البواب وبيحضن البنات في الحضانة".

كيفية اكتشاف تعرض ابنك للتحرش وكيف تتعاملين معه؟

وقال آخر: "ما شاء الله، ربنا يحفظه ويبارك فيه يا دكتور، وأحب أقولك يا علي إنك كدة ماشي على الطريق الصح من أول يوم"، وتفاعل شاب أيضا:" تخيل مبيعرفش يقول ماما وأخد استدعاء"، وقال آخر:" يا بني جوز الواد وستره".

كما قالت فتاة: "أنا أعرف الاستدعاء بيجي لما يكون الطفل عنيف ومتشرد وبيضرب العيال وكده، بس دي سيكولوجيا هو طفل حنين ومش حاجة تخوف، وشوية بقى لما يكبر حيعرف الصح عموما، وربنا يباكلك فيه يا دكتور".