الجمعة 29 مارس 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

غرفة عناية مركزة كاملة صدقة جارية لدفعة «98» شرطة بمستشفى أبو الريش (صور)

القاهرة 24
كايرو لايت
الأربعاء 03/أبريل/2019 - 07:19 م

تبرع عدد من أفراد دفعة عام 1998 بوزارة الداخلية بأجهزة تنفس صناعي للأطفال بمستشفى أبو الريش، فضلاً عن تجهيز غرفة عمليات كاملة، لتكون صدقة جارية على أرواح شهداء الدفعة.

ونشر “محمد الصعيدي” أحد ضباط الدفعة عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، منشور في قال فيه: “فكرت كتير ما بين البوح والكتمان، الفكرة بدأت من حد كان ضابط شرطة من دفعتي دفعة ١٩٩٨ وزميل سابق وحالياً بيعمل في أحد الوزارت يدعى “محمد الحسيني” شخص دمث الخلق ومرّ بتجربة مرض قاسية مازال بيتحرر من بقاياها”.

صدقة جارية دفعة 98

وأضاف:”كان في زيارة لمستشفى أبو الريش، وعرف إنهم محتاجين عدد من جهاز معين بيعمل على ضخ الأوكسجين للطفل، وبيساعده أنه يخرج بره المستشفى ويتعايش، وثمنه تقريباً ٢٥ ألف، في جروبين للدفعة فيهم اللي في الخدمة وفيهم اللي اتنقل مهنياً للعمل في وزارات وهيئات ومؤسسات أخرى عام وخاص”.

صدقة جارية دفعة 98
صدقة جارية دفعة 98

وتابع فى منشوره:”وفضلي زن كل يوم يطلب جمع مبلغ ٢٥ ألف، عشان يجيب جهاز كصدقة على روح شهداء ومتوفيين الدفعة، والحمد لله قدر بعد أسبوع جمع المبلغ، راح المستشفى إداهم الجهاز، سألهم طب عايزين حاجة تاني قالوا إنهم محتاجين يعملوا غرفة عناية مركزة كاملة تمنها ٢٥٠ ألف جنيه”.

واختتم كلامه:”أصر إصرار رهيب يومياً على جمع المبلغ، والحمد لله تم جمع المبلغ وزيادة، واشترى جهاز تاني بتاع التنفس، شكراً لهذا الشخص النبيل ربنا يتم شفاه وشكراً لكل من ساهم”.

تابع مواقعنا