الجمعة 19 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

عايشين في رعب.. مواطنة تستغيث بوزارة الصحة: “أبويا عنده كورونا ومش لاقيين حد ينقله لمستشفى”

القاهرة 24
تقارير وتحقيقات
الخميس 30/أبريل/2020 - 02:52 ص

ناشدت المواطنة “ميرنا.م” من منطقة فيصل بالجيزة، وزارة الصحة مطالبة بعربة إسعاف تنقل والدها مريض كورونا إلى مستشفى العزل الصحي، بعد ثبوت إصابته منذ يوم السبت الماضي، وتدهور حالته الصحية وعلى مدار الأيام الماضية وهي تسجل الشكاوى من خلال الخط الساخن المعلن من قبل الوزارة لمساعدة مصابي كورونا ولكن دون جدوى.

وتقول ميرنا لـ”القاهرة 24″: “إحنا في عذاب سامعين بابا روحه بتطلع ومش عارفين نتصرف، كل يوم بنسمع عن حالات وفاة بيموتوا قبل وصولهم للمستشفيات، محتاجين أبونا يتعالج”.

وتابعت: “أبويا تعبان من فترة وعملنا تحاليل كورونا وطلع إيجابي من يوم السبت الماضي في مستشفى الصدر في إمبابة، قالولنا حد هيجي ياخد الحالة لمستشفى العزل”، مضيفًة: “بيعلقوا فينا وسايبنا طول الـ4أيام، اتصلنا بوزارة الصحة وسجلنا أكتر من شكوى ولحد دلوقتي مفيش حد أتواصل معانا”.

خلال 24 ساعة.. ارتفاع مصابي كورونا بمركز قنا لـ7 حالات

 

وتشير الإبنة، إلى أنه على مدار الـ4 أيام من الإتصال المتواصل بالخط لتسجيل الشكاوى في كل مرة كان الرد يأتي: “بعد الفطار حد هيجي ينقله”، متابعًة: “أبويا تعبان جدا وبيموت أدامنا مش عارفين نعمل إيه، بدأنا نتحرك وروحنا لمستشفى حميات العباسية وطردونا من هناك، وأتعاملنا معاملة وحشة جدا وقالولنا روحوا مستشفى الصدر”.

ولم يكن أمام الأسرة سوى الرجوع مرة أخرى إلى مستشفى صدر إمبابة، حيث تروي ميرنا: “بعد معاناة من 9 الصبح في مستشفى حميات إمبابة، قبلوا يحجزوا الحالة  في غرفة بالإستقبال مع حالة كورونا تانية، ومش لاقين إسعاف ينقلوه مستشفى عزل صحي”.

وتختتم حديثها بقولها: “الأسرة كلها عملت التحاليل وكانت سلبية ولكن محتاجين حد يجي يعقم البيت إحنا عايشين في رعب”.

كفر الشيخ تسجل حالة إصابة جديدة بفيروس كورونا ليرتفع الإجمالي لـ83 مصابا

تابع مواقعنا