الخميس 16 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

أيمن يونس يكشف كواليس حديثه مع مصطفى محمد وفرجاني ساسي قبل الرحيل عن الزمالك

القاهرة 24
رياضة
الثلاثاء 12/يناير/2021 - 11:04 م

تحدث أيمن يونس الرئيس التنفيذي بنادي الزمالك سابقًا، عن أوضاع ثنائي الفريق فرجاني ساسي ومصطفى محمد، حتى مغادرته لمنصبه.

وقال أيمن يونس في تصريحات تليفزيونية: "لحد ما رحلت لم أقل لمصطفى محمد شيء غير كلمة واحدة، إن كان ممكن يمشي في شهر يونيو أو يوليو، ومكنتش هقبل بغير كده، لكن الموضوع تطور في الفترة الأخيرة، وأصبح هناك حوار مع مجلس الإدارة، لكن عندما كنت أتولى لجنة الكورة كان الموضوع مغلق بالنسبة لي، لأنه كان يفضل بقائه حتى شهر يونيو".

وعن أوضاع فرجاني ساسي قال: "اللاعب عاوز نادي الزمالك، ولم يقل غير ذلك، لكن الناس دخلت عبر السوشيال ميديا لتوقيع الناس في بعض وكله بشتغل بالمعنى ده، والأسوأ أن من حاول ذلك زملكاوية وليس منافسين بغية زعزعة الاستقرار".

وأكمل: "فرجاني ساسي قال عايز أكمل في الزمالك، لكن رغم ذلك ينبغي أن نتفق بالمقابل المادي، يجب أن يتناسب مع أوضاع نادي الزمالك ماينفعش نطلب أرقام فوق قدرات النادي، كان ممكن أمضي على أي ورقة وخلاص مع ضخامة القيمة المطلوبة، عشان أخلص من زن الزملكاوية، اللي بيطاردوني ليل ونهار حتى وأنا نايم ويقولولي جدد لفرجاني، لكني رفضت ذلك تحقيقًا للعدل، وأنا قلت لباتشيكو حتى التوفيق في المباراة لا يأتي إلا من خلال العدل، صحيح مافيش عادل في المطلق، لكن بنحاول وده سر من أسرار تفوق باتشيكو في الأداء أنه عادل".

وواصل: "كان ممكن نتكلم مع ساسي في الزيادة سواء كانت 10% وهي نسبة معقولة، لأن عندي فرقة كاملة وماينفعش أبالغ في عقد حد زي زيزو مستعجل، صحيح عقدك محتاج يتجدد ويتحط فيه بونص أو تعديل، خاصة أنه أثبت نفسه كلاعب دولي ولا غبار عليه لازم يتعمله تعديلات بهدوء مش لازم عروض كبيرة من مكان تاني عشان أستعجل".

وحول إمكانية عودته مجددًا إذا عرض عليه قال: "لا أنا راضي عن دوري في الزمالك الفترة الماضية، واللي عملته في فترة مكنش فيها حد خالص وقفنا وساندنا، ومنحنا للنادي الاستقرار والروح بالنسبة اللاعبين".

كريم ذكري: غياب مصطفى محمد أزمة للزمالك

تابع مواقعنا