الخميس 28 مارس 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

أحمد حسن راؤول عن "إحنا مش بتوع حداد 2": "عملنا 19 لحن وصورناها في 3 أيام"

أحمد حسن راؤول
فن
أحمد حسن راؤول
الجمعة 14/مايو/2021 - 11:50 ص

 كشف الشاعر أحمد حسن راؤول، مؤلف أغنية “إحنا مش بتوع حداد”، كواليس الأغنية التي جرى عرضها في نهاية مسلسل “الاختيار 2”.

وقال أحمد حسن راؤول: “إن الأغنية تمثل حدثًا مهمًا في حياته، حيث يتم ترشيحه في الأحداث الوطنية، مثل احتفالية 6 أكتوبر وقناة السويس، وكان مرشحًا لمسلسل “الاختيار 2” منذ البداية”، لافتًا إلى أنه ألف أغنيتين في المسلسل هما “وقت الحساب” التي غناها أحمد سعد في الحلقة 30، إضافة لـ"إحنا مش بتوع حداد 2". 

 

وأضاف أحمد حسن راؤول، خلال لقاء ببرنامج “صباح الخير يا مصر”، المذاع على شاشة القناة الأولى والفضائية المصرية، ويقدمه الإعلاميان حسام حداد وجومانا ماهر، أنه بعد الانتهاء من أغنية أحمد سعد جاء له تكليف في الحلقة 25 بأنه لابد من إجراء أغنية في نهاية المسلسل، مضيفًا: “قلت مفيش وقت، وقعدنا في الاستديو 3 أيام شغالين، وصورناها يوم 28 رمضان”.

الشاعر أحمد حسن راؤول

وأشار أحمد حسن راؤول إلى أن أغنية “إحنا مش بتوع حداد” كانت موجودة في “الاختيار 1”، ولكن رغبوا في أخذ نفس اللحن ونفس الكلمة لتكرارها في الجزء الثاني، “إحنا اشتغلنا كتير جدًا، وعملنا 19 أغنية بألحان مختلفة لحد ما وصلنا، إحنا ماكناش بنام، وكل يوم بيعدي بنتأخر في يوم لأن فيه تصوير وفنانين وموضوع”.

وتابع: “الموضوع كان عذاب، بس لما نبص على النجاح بعد كدة بتحس براحة، الموضوع كان مطالب إنه يطلع في الآخر إن شعب مصر كله يغني الأغنية دي، ولو فنطنا كلماتها هنلاقي فيه جزء رسالة معينة وجزء رسالة تانية، كل كلمة مدروسة محطوطة إزاي”.

تابع مواقعنا