السبت 20 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

حسن شاكوش: كل نجوم مصر شغالين حفلات في الساحل بالفلاشة

حسن شاكوش
فن
حسن شاكوش
الثلاثاء 21/سبتمبر/2021 - 02:42 م

كشف مغني المهرجانات حسن شاكوش، أن جميع نجوم مصر لا يلتزمون بقرار نقابة المهن الموسيقية، بشأن غنائهم مع فرقة دون فلاشة، حيث إنهم يحيون الحفلات في الساحل الشمالي بالفلاشة، مشيرًا إلى أن الفرقة مهما يصل مستواها في العزف لن تستطيع تعويض الأجواء التي تتحقق أثناء وجود الفلاشة. 

وتحدث حسن شاكوش عن رأيه في قرار النقابة، بمنع أي مطرب يغني بالفلاشة، وذلك خلال مداخلة هاتفية له، مع الإعلامي عمرو أديب، في برنامج الحكاية، المُذاع عبر قناة mbc مصر، قائلًا: «مش معنى أني بشتغل بفلاشة أني مبعرفش أغني، حفلات الساحل كلها بالفلاشة، ونجوم مصر شغالين في الساحل بفلاشة، ولما بقول لحد أني هاجي بالفرقة بيرفضوا لأن السعر بيكون عالي».

أزمة حسن شاكوش والنقابة

وتابع حسن شاكوش: «الفرقة مبتعرفش تطلع نفس الباور اللي بيكون بالفلاشة، لكن أنا بعرف اغني وبعرف اشتغل بالفرقة، وفي ناس كتير مبتعرفش تغني مع فرقة وميعرفوش مقامات، وبعد قرار النقابة الناس بتقول حسن شاكوش خدّنا في الرجلين».

نقابة المهن الموسيقية تمنع الغناء بفلاشة

كما كشف حسن شاكوش آخر تطورات أزمته مع النقابة، بعد منعه من الغناء، قائلًا: «لسه موصلناش لحل مع النقابة، والقرار بوقفي لأجل غير مسمى، أنا غلطت ودي كانت أول غلطة ليا، واللي بيغلط مبيحكموش عليه بالسجن مدى الحياة، وأنا مش شايف أني عامل جريمة، الطبالين هم اللي خدوا الكلام على نفسهم.. ودلوقتي أنا حالي واقف».

وكانت نقابة المهن الموسيقية، أصدرت بيانًا بمنع الغناء دون فرقة، ومنعت إحياء الفلات والغناء بفلاشة، وتوعدت بعقاب كل من يخالف القرار، بخضوعه لعقاب صارم.

تابع مواقعنا