رئيس التحرير
محمود المملوك

سمية الخشاب: ممكن أقدم دور عن المثلية الجنسية تاني

سمية الخشاب
سمية الخشاب

ردت الفنانة سمية الخشاب على إمكانية تقديمها مشهد مشابه لمشهدها المثير مع الفنانة غادة عبد الرازق في فيلم حين ميسرة في منصة كبيرة، وأكدت أنها لا تمانع تقديم أي عمل يتناول موضوع هادف يوجه الشباب أو يبرز شيء منافي للآداب.

وأضافت سمية الخشاب خلال لقائها في برنامج حبر سري، تقديم الإعلامية أسما إبراهيم المذاع عبر قناة القاهرة والناس: المنصات اللي ظهرت مؤخرًا تقدم جميع أنواع المشاكل والموضوعات، وكثير من الأفلام التي تعرض عبر المنصات تتناول موضوع المثلية الجنسية.

وتابعت الخشاب: بالنسبة لي لو عندي موضوع هادف يوجه وينصح الشباب الجديد لشيء منافي للآداب ولتعليمنا ودينا وستكون مفيدة للجيل الجديد، أكيد هعملها مش فكرة أني بعمل حاجة عيب أو حرام.

وردت سمية الخشاب على سؤال هل ترين أن الفن ليس عيب أو له حدود وسقف؟، قائلة: ما دام ده فن وموضوع هادف وهيفيد الناس في نطاق عادتنا وتقاليدنا ليه لأ، ممكن تقدمي موضوع دون أن تجرحي مشاعر المشاهد وهذا يعتمد على مخرج شاطر وورق كويس.

وكشفت سمية الخشاب في الجزء الأول من حلقتها أمس ببرنامج حبر سري أنها  تعرضت لأذى من خلال السحر، مشيرة إلى أنها لم تعد تتأثر بالأعمال، قائلة: أنا دايما بتأذي بالأعمال والأسحار، بس أنا دلوقتي مبقتش اتأثر وبقيت محمية بالنور وربنا.

واستكملت: الناس اللي بتعمل الأسحار دول أقل مننا بكتير وأنا قريت كتير في الطاقة ودرست تنمية بشرية، واللي بيحاول يعملي سحر هيفشل لأن أنا طاقتي طاقة نور، وأنا أقوى من أي ساحر أو مشعوذ والنور محوطني ومحدش هيقدر عليا.