رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
دين وفتوي

نطالب شيخ الأزهر بالرأفة.. استياء بين طلاب الثانوية الأزهرية بسبب امتحان الأدب والنصوص

طلاب الأزهر
دين وفتوى
طلاب الأزهر
الخميس 23/يونيو/2022 - 12:12 م

انتهى منذ قليل، طلاب وطالبات القسم الأدبي بالثانوية الأزهرية، اليوم الخميس، الموافق 23 / 6 / 2022، من امتحان مادة الأدب والنصوص والمطالعة، والذي امتد لنحو ساعتين، فيما يستكملون امتحاناتهم الأحد المقبل في مادة اللغة الأجنبية الأولى ومدتها 3 ساعات.

 آراء طلاب الثانوية الأزهرية في امتحان الأدب والنصوص والمطالعة

وسادت حالة من الغضب بين طلاب الثانوية الأزهرية بالقسم الأدبي، حول امتحان مادة الأدب والنصوص والمطالعة، مشيرين إلى أن الامتحان جاء في مستوى عال جدًا، حيث إنهم واجهوا صعوبات شديدة في حل الامتحان.

وقالت الطالبة فطيمة حسن: امتحان الأدب والنصوص والمطالعة تقيل جدا جدا، وأسئلة غير متوقعة.. المواد صعبة والامتحانات صعبة.. ربنا يستر في اللي جاي والدنيا تعدي على خير وننتهي من الامتحانات.

من جانبها، علّقت الطالبة مريم العربي على  امتحان مادة الأدب والنصوص والمطالعة: جاي في مستوى الطالب اللي حافظ الكتاب من الجلدة للجلدة.

عايز رفاعة الطهطاوي

وقال الطالب أحمد عبده: دا لو رفاعهة الطهطاوي الي حاطه كان هيبقا أسهل من كده.. الامتحان صعب جدا.. عايز رفاعة الطهطاوي عشان يحله.. مش معقول كده.

وأوضحت الطالبة سمية هاني: أنا مش عارفة بيعملوا مع الأدبي كدة ليه إحنا عملنا أيه! اتظلمنا السنادي في امتحانتنا وعاوزين يكون في رأفة في التعليم.. بطالب شيخ الأزهر يخلي فيه رأفة شوية على الأدبي.

واختتمت أميرة عبد العاطي: حرفيا كل يوم نقول هنعوض في اللي جاي واللي جي زي اللي راح.. حسبي الله ونعم الوكيل.