رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
دين وفتوي

يسرا: الفن بيعرض النماذج السيئة لتجنبها.. والتمثيل منحني فرصة تجربة جميع الحيوات

يسرا
فن
يسرا
الأربعاء 23/نوفمبر/2022 - 12:27 ص

أعربت الفنانة يسرا عن سعادتها بـ نجاح الدورة الـ 44 من مهرجان القاهرة السينمائي، مشيرة إلى أن حسين فهمي، رئيس المهرجان منح العديد من الفرص للشباب، بجانب الحديث عن أعمالها المقبلة.

وقالت يسرا في تصريحات تلفزيونية: عودة حسين فهمي لـ مهرجان القاهرة السينمائي ظاهرة أول مرة تحصل إن رئيس مهرجان يخلص الدورة بتاعته ويرجع تاني ودا ميقللش من مجهود محمد حفظي وهو عمل مجهود ضخم بردو، بس الحقيقة المساحة اللي حسين فهمي منحها لـ شباب كتير دا شيء مميز وبلاقي شباب بيعملوا معايا لقاءات وبيشجعهم، وحضور الندوات والأفلام كان ضخما، لدرجة فيه أفلام طُلب إعادة عرضها لأن التذاكر خلصت، وبقول لـ حسين فهمي ألف مبروك ويا رب تعمل لنا مهرجانات عظيمة تاني.

وواصلت يسرا: أحلى ما في الفن والتمثيل إنك بتعيش كل الشخصيات بدون ما تأذي حد وممكن تبقى شرير أو طيب أو ساذج وكل الشخصيات تقدر تعيشها وبالتالي الفن بيمنحك فرصة تعيش كل الحيوات بدون أذية وإحنا بنعرض النماذج السيئة أحيانا في الفن عشان نبعد عنها بعد كدا وليس نشرها، وأنا لما كنت بعمل مشاهد شر كنت بستغرب نفسي بس أنا بطلع طاقة سلبية جوايا في أدوار الشر.

أما عن أعمالها المقبلة، علقت يسرا، قائلة: أنا خلصت فيلمي الجديد ليلة العيد وهو في مرحلة الميكساج وسيتم طرحه قريبًا، وبيدور حول تمرد الستات، وأنا شايفة إنهم أصبحوا متمردين حاليًا.

تابع مواقعنا