رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
دين وفتوي

في ذكرى وفاته.. نبيلة عبيد لـ القاهرة 24: المرأة عند وحيد حامد مهمة.. وكان بينا مشروع لم يكتمل

وحيد حامد ونبيلة
فن
وحيد حامد ونبيلة عبيد
الإثنين 02/يناير/2023 - 06:53 م

أعربت الفنانة نبيلة عبيد عن اشتياقها الشديد للكاتب وحيد حامد، الذي رحل عن عالمنا في مثل هذا اليوم منذ عامين، كما كشفت تفاصيل مشروع لم يكتمل كان من المفترض أن يجعهما.

وتحدث نبيلة عبيد عن أفلامها مع الكاتب وحيد حامد، وقالت: مفتقداه جدًا على المستوى الشخصي؛ لأنه كان صديقي وكنا كل يومين نتكلم فى التليفون وأخد رأيه وأسأله، وكل أعماله كانت هادفة وموضوعات حلوة وخصوصًا الموضوعات اللي عملهالي كانت من أنجح أعمالي، أنا عملت معاه 3 أفلام بس، هما قليلين وكان نفسي يكونوا أكتر لكن معلمين وسايبين علامة فى تاريخ السينما المصرية.

وكشفت نبيلة عبيد، أهم مميزات أعمال وحيد حامد، قائلة: المرأة في أعماله مش بتسيب تارها ولو كانت مظلومة من المجتمع لازم تكافح عشان تثبت العكس، وتدافع عن نفسها زي في أفلام التخشيبة والراقصة والسياسي وكشف المستور، ودول هيفضلوا علامات في السينما.

وأشارت نبيلة عبيد إلى مشروع غير مكتمل بينها وبين وحيد حامد، موضحة: وحيد حامد كان بيحضر مؤخرًا فيلم كان بيكتبه وقال لي أنا شايفك فى حاجة فيه يا نبيلة، فكنت دايمًا أتابعه على أساس إن هيكون فى لقاء بيني وبينه، ولكن الحمد لله هي دي سُنة الحياة وإن شاء الله هو فى الجنة.

واختتمت نبيلة عبيد حديثها عن وحيد حامد، مؤكدة عدم وجود خلافات بينهما على السيناريو من قبل، كما روَت الكواليس وراء مشروع فيلمهما الراقصة والسياسي، وقالت: الحقيقة مكنش فى خلاف بينا أبدًا قبل كدة، ووحيد في الأول لما قرأ رواية الراقصة والسياسي لإحسان عبد القدوس عجبته جدًا وبدأ في السيناريو وخلصه في شهر واحد، ورشّح سمير سيف يُخرج العمل، وكلنا كنا في حالة حلوة في الفيلم وعشان كدة الناس عايشة تتكلم عليه، وأنا بأيدهم فعلًا.

أعمال نبيلة عبيد مع وحيد حامد

جدير بالذكر أنه جمع الفنانة نبيلة عبيد والكاتب وحيد حامد 3 أفلام راسخين في تاريخ الفن المصري حتى الآن، وهم أفلام التخشيبة من إخراج عاطف الطيب، الذي أخرج لهما أيضا فيلم كشف المستور، وأخيرًا فيلم الراقصة والسياسي من إخراج سمير سيف.

تابع مواقعنا