الخميس 23 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

بسبب كشاف الموتوسيكل.. مقتل شاب في مشاجرة بالشرابية| تحقيقات

الضحية
حوادث
الضحية
الأربعاء 10/مايو/2023 - 11:25 ص

شهدت منطقة الشرابية التابعة لمحافظة القاهرة، واقعة مأساوية حينما قتل شاب على يد 5 أشخاص أثناء ذهابه لمشاهدة مباراة رياضية على أحد الكافيهات بالمنطقة، فانقضوا عليه وطعنوه بأماكن متفرقة في جسده حتى لفظ أنفاسه الأخيرة.

مقتل شاب بالشرابية

وحصل القاهرة 24 على نص التحقيقات في القضية، حيث جاءت أقوال أحد المتهمين كالتالي: اللي حصل إن أنا أول لما جيت الشارع كنت راكب موتسيكل وكان قاعد اقدامي محمد أيمن عبد الحي وكان نور الموتوسيكل جاي في وشه لقتيه بيشاورلى ويقولي اطفي النور.

وأضاف المتهم: رحت قفلت المكنة كلها وقفلت النور وقولت يبني متشوحش بإيدك كدة، لقيته بيبرطم وسبني وراح جاب كرسي من على القهوة وجاني وبعد كدة فجأة مش فاكر إيه اللي حصل بالظبط لقيت الخناقة حصلت ما بيني وبين شاكوش، والخناقة ولعت وكان فيه ناس كثير وأنا جبت من المكنة مفك وشاكوش اللي مات كان معاه كتير وعور صاحبي اللي كان معايا.

وتابع المتهم: أنا عورت شاكوش في راسه بالمفك اللي كان معايا ولقيت واحد عنده 35 سنة جه واتخانق معايا معرفش اسمه، وشاكوش ساعتها كان معاه ناس كتير معرفش مين دول، وبعد كده مشينا والخناقة خلصت وعرفت بعد كدة إنه مات.

كانت البداية بتلقي قسم شرطة الشرابية، بلاغًا من الأهالي يفيد بوقوع مشاجرة ومقتل أحد الأشخاص، وعلى الفور انتقل رجال المباحث إلى محل الواقعة، وبالفحص تبين العثور على جثة شاب مصاب بطعنة نافذة بالصدر، وتم نقل الجثة إلى مشرحة زينهم تحت تصرف جهات التحقيق، التي أمرت بتشريح الجثمان للوقوف على الأسباب الحقيقة التي أدت إلى مقتله، وكلفت رجال المباحث بسرعة انهاء تحرياتها حول الواقعة.

واستمع فريق من رجال المباحث لأقوال شهود العيان للوقوف على ملابسات الواقعة، وتم التحفظ على كاميرات المراقبة المتواجدة بمحيط الواقعة لتفريغها وتحديد هوية مرتكب الجريمة، وبإجراء التحريات تبين أن الشاب قتل على يد آخر في مشاجرة بسبب خلافات بينهما.

وعقب تقنين الإجراءات تمكن رجال المباحث من ضبط المتهم، وبمواجهته اعترف بارتكاب الواقعة، وتحرر محضر بالواقعة.

تابع مواقعنا