الجمعة 26 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

أسقطه على الأرض.. أب ينتقم من طفل تعدى على نجله بطريقة عنيفة (فيديو)

القاهرة 24
أخبار
الأحد 25/أغسطس/2019 - 11:13 ص

طالب أهالي محافظة الشرقية سرعة القبض على أحد المواطنين في المحافظة، وذلك بعد تعديه بالضرب بشكل مبرح على أحد الأطفال، خلال شجار مع ابنه، ليقوم الراجل بالتعدي على الطفل بشكل عنيف.

وعبر الأهالي عن غضبهم من طريقة التعدي على الطفل التي نفذها الوالد، خاصة وأنها لا يمكن أن تتم مع طفل صغير حيث تسببت بإصابات قطعية في فك وعظام الطفل الصغير الذي لا يتعدى عمره 10 أعوام.

وطالب الأهالي الأمن بتوقيع العقوبة اللازمة حيال هذا الشخص على فعلته الواقعه تمت في منطقة بني حسن دائرة مركز شرطة اولاد صقر.

حادثة مشابهة

في حادثة مشابهة، تقدمت المواطنة آية ممدوح، ببلاغ رقم ٥٣٤٧ إداري المقطم بخصوص سفر زوجها بابنتيها الاثنين بدون موافقتها وذلك بالتواطؤ مع اخته، وهرب بهما للفلبين .

ونشرت آية عبر مجموعة “الأمهات المعيلات” والمعروف بتبني قضايا الأمهات المعيلات بكافة فئاتهم، أكدت فيها أنها مطلقة منذ حوالي 3 سنوات، وحاصلة على حكم نهائي بحقها في الشقة والعفش وغيره من المستحقات، إلا انها آثرت عدم إحداث مشاكل وعدم تنفيذ الحكم، حفاظا على هيبة الأب أمام بناته .

ونشرت آية تدوينة قالت فيها:” أندلس وفيروز من يومين بالضبط كانوا معايا منفصلة عن بباهم من أكتر من ٣ سنين عمري ما اتكلمت عن انفصالي ولا حياتي الشخصية ٣ سنين أهلي وانا متكفلين تماما بالبنات نفقة ومسكن ومدارس رفض كل محاولات الالتزام الكتابي بأي شيء (عاوز يتفق شفوي بالكلام كدة وبس).

وأضافت آية :” رفض إني آخد عفشي وحاجزه في شقة مقفولة رفض أفضل في شقتي رغم حكم المحكمة وفضاها من العفش وكنت أقدر أقيم فيها بس منعا للمشاكل رفضت اسكن بدون موافقة أهله لأنها قدامهم رفض دفع المصاريف المدرسية وصدرت أحكام نهائية ضده وبرضو مدفعش رغم أننا اكتر من مرة طلبنا يدفع ولو جزء واحنا نكمل الباقي مفيش أي نفقات شهرية طبيعي بعد ٣ سنين إني أتعب وأشتكي المسوولية بتزيد جدا عليا ومش دور أهلي افضل ضاغطاهم بمصاريف ولادي ومش طبيعي البنات يعيشوا في اوضة في بيت جدتهم طول حياتهم وهما لهم بيت واهل بباهم ميسورين جدا”.

التنازل عن الحقوق

وأردفت :”أنا اللي مودياهم لعمتهم بنفسي اتاخدوا عشان يتضغط عليا اني اتنازل عن حقوقهم زي ما اتنازلت عن حقوقي وعملت خلع ميفضلوش معايا ليه ويبقى لنا بيت ونفقة زي أي ناس طبيعية ياخدهم بالتواطؤ مع اهله ويدعوا اني مش عاوزاهم ويسافروا لاخر الدنيا بالهدوم اللي عليهم من غير حتى ما اسلم عليهم انا مش مصدقة لحد دلوقتي باسبورات البنات معاه ومفكرتش اعمل لهم منع احترازي من السفر”.

خطف البنات وسافر.. أم تستغيث لاستعادة طفلتيها من طليقها بعد هروبه للفلبين (صور)

تجديد حبس المتهمين في واقعة الاعتداء على شاب معاق بمحل حلاقة في الشرقية

 

تابع مواقعنا