الجمعة 26 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

5 نجوم أشادوا بفيلم “الممر”.. وكل منهم بطريقته الخاصة (صور وفيديو)

القاهرة 24
فن
الإثنين 07/أكتوبر/2019 - 11:05 م

لاقى العرض التليفزيوني الأول لفيلم “الممر”، أمس في ذكرى انتصار حرب السادس من أكتوبر، إقبالًا جماهيريًا، حيث يحكي قصة مجموعة فرقة من البواسل أثناء حرب الاستنزاف، كما أشاد به عدد من نجوم الفن الذين شاهدوا الفيلم.

وقال نجم الفيلم  محمد فراج الذي جسد دور القناص (هلال)، حيث كتب على حسابه بـ”انستجرام”: “صحيح ٤٦ سنة فاتوا على حرب أكتوبر، لكن لما بدأت تصوير الممر حسيت إن العمر رجع بيا ال ٤٦ سنة دول .. حسيت أنا و كل كاست الفيلم اللى قدام الكاميرا و اللى وراها إننا جنود مصريين بنحارب على الجبهة .. صحيح أنا ماكنتش عايش أيام الحرب الحقيقية لكن ربنا إدانى فرصة إنى أعيش جزء صغير قوى منها فى الفيلم و كان شرف كبير ليا إنى أساهم ولو بجزء صغير فى توثيق العمل البطولي ده و تسجيله فى تاريخ السينما المصرية .. يارب كل سنة نشوف ممر جديد .. يارب كل سنة نشوف عمل بيحكى حكايات ماشوفناهاش ولا سمعناها عن أبطال مصريين اللى استشهد منهم واللى عايش لحد دلوقتي.. حكايات لازم تتحكي و توصل للناس و خصوصا للأجيال اللي جاية ( عشان إحنا عندنا حكايات كتيييييير قوى)”.

محمد فراج
محمد فراج

أما النجم محمد محمود عبد العزيز، فتوجه بالشكر للمخرج شريف عرفه وجميع طاقم العمل حيث نشر صورة على حسابه بـ “انستجرام”، وكتب عليها: “(صور من كواليس فيلم الكنز ١) تشرفت سنة ٢٠١٧ بإختيار الاستاذ شريف عرفه لى لتجسيد شخصية الملك فاروق فى فيلم الكنز ١، و مازلت اتمنى ان اتشرف بالعمل معه مره اخرى إن شاء الله، حابب اشكر حضرتك و كل من شارك فى فيلم الممر، شكراً لإحيائكم روح الانتماء و البطوله، شكراً لفتح ملف تاريخنا العسكرى المليئ بالابطال و البطولات، شكراً لمن عاشوا هذه البطولات و ضحوا بأرواحهم من اجلنا، شكراُ شكراً شكراً .. (اسألكم الفاتحه و الدعاء لابويا و لكل من ضحى بروحه من اجل الحفاظ على بلدنا الغاليه مصر و لكل من رحلوا عنا)”.

محمد محمود عبد العزيز
محمد محمود عبد العزيز

كما عبر نجم مسرح مصر محمد أنور عن سعادته بالفيلم، زمشر بوستر الفيلم علر حسابه الرسمي بموقع “انستجرام”، وعلق قائلًا: “لأول مره في حياتي أشوف فيلم سينما لما يتذاع في التلفزيون مصر كلها تتفرج عليه في البيوت والقهاوي، والناس مبسوطة جدًا اولًا لأن الفيلم حلو، وثانيًا أن الفيلم ده هيخلينا نتفرج علي أفلام وطنية جديدة غير “الطريق ألى إيلات” و”الرصاصه لا تزال في جيبي”، ودي أفلام عظيمة جدًا جدًا جدًا واتربينا عليها كلنا، بس بقيت مقرر علينا في كل مناسبة وطنية وكنا محتاجين لأفلام جديدة وخصوصًا أن تاريخنا مليان بطولات، شكرًا لأبطال وصناع فيلم الممر علي الفيلم المحترم ده وياريت ده يبقي البداية ومانقعدش ثلاثين سنه كمان لحد مايتعمل فيلم تاني زي الممر”.

محمد أنور
محمد أنور

بينما شريف منير كان مختلف عن جميع النجوم، حيث وجه الشكر بشكل خاص لمخرج الفيلم شريف عرفة، ونشر صورته على حسابه الرسمي بموقع “انستجرام”، وعلق على الصورة قائلًا: “البطل الحقيقي لفيلم ” الممر “، المخرج الأستاذ/ شريف عرفه، ربنا يخليك للسينما المصرية”.

شريف منير
شريف منير

وأخيرًا وجه النحم إياد نصار رسالة شكر للمخرج شريف عرفة، وعبر عن سعادته بنجاح الفيلم وكونه جزر من هذا العمل الناجح، وهذا من خلال فيديو نشره على حسابه الرسمي بموقع “انستجرام”.

 

View this post on Instagram

 

?? @almamar.movie #EyadNassar #Egypt #Cinema #ThankYou

A post shared by Eyad Nassar إياد نصار (@eyadnassar71) on Oct 7, 2019 at 12:31pm PDT

//www.instagram.com/embed.js

 

تابع مواقعنا