السبت 20 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

الشيخ أعمق من قدراتى.. أسما شريف منير تعتذر عن وصفها “الشعراوي” بالمتطرف 

القاهرة 24
فن
الجمعة 01/نوفمبر/2019 - 07:50 م

اعتذرت خبيرة التجميل والإعلامية أسما شريف منير ، عن وصفها فضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي بـ”المتطرف”، وذلك عبر حسابها الشخصي على “فيس بوك”.

وأنهالت عليها التعليقات والهجوم الشديد لذلك الوصف، مما جعلها تعتذر، وكتبت منشور قالت:“حصل بينى وبين شخص حوار اسأت فيه التعبير عن اللي عايزة أقوله وحساه، اتفهم فهم كلامي على إني انتقد فضيلة الشيخ متولي الشعراوي أنا بتكلم من غير ما بحسب كلامي وأنا مقصدش بأي حال من الأحوال إني اغلط أو يوصل كلامي بشكل غلط كده”.

وتابعت:”أنا مش بقيم فضيلة الإمام، أنا عموما عمري ما أحب اغلط في حد، وأنا بأعتذر جدا جدا عشان لم استطع أن أحسن التعبير واختيار الكلمات الصحيحة وده يمكن عشان لسه بتعلم وده عن عدم إدراك أنا لسه بتكلم علي طبيعتي زي أول يوم قررت إني أظهر علي السوشيال ميديا”.

وأضافت:”بس دلوقتي لازم اخد بالي من كل كلمه بقولها عشان كل حاجة بتتحسب عاليا وده جديد عليا، وكل مافي الموضوع إني كنت بدور عن مرجع دينى ودروس دينية عشان أفهم بشكل مبسط وعشان أفهمه كنت محتاجه حاجه تناسب استيعابي، والشيخ أعمق من قدراتى لأني في حاجات فعلاً مفهمتهاش، وأنا مبتدئة بحاول اتعلم وأقرب أكتر من ربنا، وعموما أنا بعتذر فعلا عن ذلت لساني وكلمتى، وحقيقي أنى أكن للشيخ الشعراوى كل احترام وتقدير رحمه الله وجزاه كل خير، وربنا عالم نيتي إيه”.

أزمة أسما شريف منير

وكانت البداية بنشرها منشور على حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي”فيس بوك“، حيث سألت متابعيها عن اسم شيخ أو داعية ممكن ان تتابعة، قائلة:“صباح الخير عايزه اخد رأيكم في حاجة، بقالي كتير مش عندي ثقة في أغلب الشيوخ، كتير منهم مدعين ويا متشددين أوي يا خلطين الدين بالسياسة، نفسي اسمع حد معتدل محترم معلوماته مش مغلوطة، لسه في حد كده؟”.

عاملة الدماغ دي فين.. هجوم على أسما منير بعدما وصفت الشعراوي بالمتطرف (صور)

وتشارك أسما مع والدها، في تقديم برنامج “أنا وبنتي”، الذي يناقش في كل حلقة أحد الموضوعات التي تتناول الفرق بين الأجيال، من خلال مجموعة من الضيوف المختلفة.

وفي وقت سابق، أعلنت عودتها لنشر مقاطع فيديوهات عبر حساباتها على مواقع التواصل الاجتماعي، وذلك بعد فترة انقطاع بسبب انشغالها في زواجها من الفنان محمود حجازي، إلى جانب مشاركة والدها في تقديم برنامج “أنا وبنتي”.

وطالبت من متابعيها تشجيعها للبدء في بث فيديوهات جديدة، مع طرح الموضوعات التي يرغبون في مناقشتها.

ونالت شهرتها من خلال استغلال منصاتها على السوشيال ميديا، في نشر فيديوهات تحدث خلالها في مواضيع متنوعة، وجذبت جمهور كبير من الفتيات، قدمت خلالها نصائح للبشرة والشعر، وبثت أيضا لحظات من حياتها أثناء إعداد الطعام في المطبخ من داخل منزلها.

تابع مواقعنا