الثلاثاء 23 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

“سبوبة الفولورز”.. مطالب بمحاسبة مشاهير “سوشيال ميديا” لظهورهم بكميات كبيرة من أدوية كورونا

القاهرة 24
كايرو لايت
الأربعاء 24/يونيو/2020 - 12:28 م

شن عدد من مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك وتويتر” هجومًا حادًا على الإنفلونسر عمرو راضي، مدشنين هاشتاج “حاسبوا عمرو راضي” طالبوا فيه بمحاكمة الشاب، وذلك عقب ظهوره في فيديو على حسابه الشخصي على موقع “انستجرام” بكميات كبيرة من المستلزمات الطبية والأدوية التي لا تتوافر في السوق بسبب الطلب الشديد عليها في تلك الفترة.

وفي وقت يعاني فيه السوق المصري من ندرة المستلزمات الطبية واختفاء لكثير من الأدوية التي يحتاجها مرضى فيروس كورونا وآخرون يتناولونها كوقاية من الوباء، ظهر عمرو راضي في الفيديو وبحوزته كمية كبيرة من المستلزمات الطبية من كحول وكمامات والآف من عبوات فيتامين “د” وعقار اللاكتوفيرين أحد العقارات المدرجة ضمن بروتوكول وزارة الصحة.

ودعى راضي متابعيه بالقيام بمتابعة قائمة نشرها مقابل توزيع تلك المستلزمات: “أنت ممكن تشارك في ده، بأن تشارك بدقيقة من وقتك بإنك تعمل فولو للناس دي كلها، عشان تشجعهم إنهم يعملوا ده تاني، الناس دي دفعت فلوس وتعبت عشان نجيب الأدوات دي كلها”.

مفاجأة.. “خل وطحينة وكاري” ضمن مكونات علاج كورونا الخاص بصيدلي المنوفية (فيديو)

وقال عمرو في الفيديو الذي أثار الغضب نحوه وهو يشير نحو تلك كميات كبيرة ممسكًا بزجاجة كحول: “كحول 70% مش موجود والناس كلها بتدور عليه، خام والعلبة منه تعمل 10 عبوات في مستشفى”، وأكمل:”فيتامين د الناس كلها بتدور عليه وبيقوي الجهاز المناعي، مش موجود في السوق ومعانا كميات كبيرة جدًا”.

وأضاف:”اللاكتوفين الدواء ده بياخده اللي عنده كورونا ومعندوش كورونا، ومش موجود في السوق إطلاقًا، معايا 10 آلاف علبة منه وهنوزعهم على الناس”، وظهر في أخر الفيديو قائلًا:”انت ممكن تشارك في ده، بأن تشارك بدقيقة من وقتك بإنك تعمل فولو للناس دي كلها، عشان تشجعهم إنهم يعملوا ده تاني، الناس دي دفعت فلوس وتعبت عشان نجيب الأدوات دي كلها”.

الهجوم على عمرو راضي
الهجوم على عمرو راضي

وبعد موجة عارمة من الغضب ضده، ظهر مرة أخرى عمرو راضي، ولكن للرد على مهاجميه، قائلًا: “أنا بعمل محتوى على الإنترنت من 8 سنين، والناس بتابعنى علشان تتفرج عليه، وبالتالي بقى عندى فولورز والأعداد بتكبر، وكلنا عارفين أن الانفولونسر بقوا يعملوا إعلانات زي الممثلين، وبما أن ناس كتير بتتفرج عليا وفى ناس تانية بيعملوا مشاريع صغيرة وبيضطروا يلجأوا لحد زيي علشان يعملوا دعاية، الشخص من دول بيكلمنى بقوله أنا هاخد 10 جنيه علشان أعملك إعلان، وده حقي ولو 10 أشخاص كلموني هاخد من كل واحد 10 جنيه، دخلي وأكل عيشي من ده، ومقابل ده بعمل هدايا للناس المتابعين عندي، زي موبايلات أو سماعات وغيره”.

صيدلي بالمنوفية يدّعي اختراع علاج لفيروس كورونا: “عالجت 120 مصاب لغاية دلوقتي” (فيديو)

وأضاف: “الفلوس اللى أخدتها من الاعلانات، قررت أتبرع بـ30% منهم بطريقتى الخاصة، الخير اللى اخترت أعمله فى أزمتنا مع كورونا من جيبى الخاص، نزلت دورت على شركات بتعمل ماسكات وحاجات طبية وقالولى على شركة معينة، روحت للشركة وخدت كمية ووزعتها على المستشفيات ولما طلعت أشكر الناس على الدعم والمساعدة الناس فهمت غلط”.

الهجوم على عمرو راضي
الهجوم على عمرو راضي
الهجوم على عمرو راضي
الهجوم على عمرو راضي

اتهامات بالتقصير في علاجة.. وفاة شاب مصاب بفيروس كورونا داخل مستشفى تلا (مستندات)

تابع مواقعنا