الجمعة 26 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

“بعد إذن الأسرة المصرية”.. سارة عبد الرحمن تُطلق هاشتاج لدعم حنين حسام وفتيات “تيك توك” (صورة)

القاهرة 24
فن
الأحد 02/أغسطس/2020 - 09:33 م

أعلنت الفنانة الشابة سارة عبد الرحمن، استيائها من إلقاء القبض على عدد من فتيات تطبيق “تيك توك” الشهير مؤخرًا، نظرًا لما يقدموه ويتنافى مع الأداب العامة، مؤمنة أن تلك حرية شخصية ولم يفعلوا شيئًا يسيء إلى المجتمع المصري.

وكتبت سارة على حسابها الشخصي بموقع تبادل الصور والفيديوهات القصيرة”انستجرام”، مطلقة هاشتاج لدعم فتيات التيك توك، قائلة : “حنين حسام واحدة من ضمن تسع ستات اتقبض عليهم واتوجهتلهم تهمة تهديد قيم الأسرة المصرية.. حملة القبض بدأت من شهر أبريل ولحد دلوقتي فيه بلاغات بتتقدم ضد ستات بسبب المحتوى اللي بيقدموه على التيك توك”.

وتابعت: “لو عايزين تعرفوا أكتر ادخلوا على اللينك دة.. من أنهاردة ولمدة أسبوع هاننزل صورة كل يوم لواحدة فيهم عشان نفكر الناس بيهم ونقول ان من حقهم يكونوا أحرار مش في السجن..خدوا البوست كوبي بيست وانشروه على صفحاتكم لو أنتوا كمان شايفين أن مكانهم مش السجن.. #بعد_إذن_الأسرة_المصرية”.

 

 

View this post on Instagram

 

حنين حسام واحدة من ضمن تسع ستات اتقبض عليهم واتوجهتلهم تهمة تهديد قيم الأسرة المصرية. حملة القبض بدأت من شهر أبريل ولحد دلوقتي فيه بلاغات بتتقدم ضد ستات بسبب المحتوى اللي بيقدموه على التيك توك. لو عايزين تعرفوا أكتر ادخلوا على اللينك دة https://bit.ly/3jj8O1K من انهاردة ولمدة اسبوع هاننزل صورة كل يوم لواحدة فيهم عشان نفكر الناس بيهم ونقول ان من حقهم يكونوا أحرار مش في السجن. خدوا البوست كوبي بيست وانشروه على صفحاتكم لو انتوا كمان شايفين ان مكانهم مش السجن. #بعد_اذن_الاسرة_المصرية Haneen Hossam is one of nine women who have been arrested and accused of violating “Egyptian family values.” The crackdown on women TikTokers started in April, and until now reports against women influencers on TikTok are being filed.For more information: https://bit.ly/3jj8O1K Starting from today and during this week, we will post a photo of one of them each day, to say that we remember them and that they should not be in prison for whatever content they create. Copy and paste this post on your social media accounts if you are on board with us. #بعد_اذن_الاسرة_المصرية

A post shared by Sarrah Abdelrahman (@sarrahsworld) on Aug 2, 2020 at 11:09am PDT

تخرّجت من كليتي الإعلام والمسرح بالجامعة الأمريكية في القاهرة. شاركت في العديد من مسرحيات الجامعة، أخرها مسرحية “أغنية الموت” في 2009، وكان أول ظهور سينمائي لها في فيلم (ألف مبروك) ولعبت دور شقيقة أحمد حلمي، كما مثلت في المسلسلات التالية: جوز ماما بدور سالي، حسن التنين، سيدنا السيد بشخصية فاطمة، تحت السيطرة، وأيضًا لقت شهرة واسعة بعد مشاركتها في مسلسل “سابع جار” بشخصية هبة.

وشاركت في كتابة وتقديم برنامجي “فينيت” و”ساليزون” (رمضان العام 2016) على موقعي الفيسبوك واليوتيوب مع إنجي أبو السعود، وفي العام 2011 بدأت مدونة “عالم سارة” وهي عبارة عن فيديوهات ساخرة على قناتها على اليوتيوب.

انهيار وبكاء| حنين حسام ومودة الأدهم: معملناش حاجة.. والمحامي: هستأنف على الحكم

الحبس سنتين وغرامة 300 ألف جنيه لحنين حسام ومودة الأدهم لاتهامهما بالفسق والفجور

تابع مواقعنا