الإثنين 29 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

رسالة مؤثرة لطبيب مصاب بالكورونا: “يارب علشان خاطر البنتين الغلابة اللي مالحقتش أحفظ وشوشهم”

القاهرة 24
محافظات
الجمعة 04/سبتمبر/2020 - 03:51 م

أثار الدكتور مصطفى السيد عبده، أخصائي القلب، موجه من التعاطف الشديد، على مواقع السوشيال ميديا، بسبب دعاء قام بكتابته، على صفحتة الشخصية، بموقع التواصل الإجتماعي فيسبوك، عقب تدهور حالتة الصحية نتيجة لإصابتة بفيروس كورونا المستجد، ودخوله العناية المركزة.

وكتب الطبيب الشاب على صفحتة قائلاً ” يارب علشان خاطر البنتين الغلابة اللي مالحقتش أحفظ وشوشهم، بسبب الجري في الدنيا، وأثار هذا المنشور، تعاطفاً كبيراً مع طبيب القلب، وسط مئات الدعوات بالشفاء والعودة لأسرته.

ؤسالة مؤثرة من طبيب مصاب بكورونا
ؤسالة مؤثرة من طبيب مصاب بكورونا
ؤسالة مؤثرة من طبيب مصاب بكورونا

وطلب الدكتور مصطفى عبده، خلال رسالة نشرها على موقع التواصل الإجتماعي فيسبوك من أصدقائة الدعاء قائلاً بالله تدعو لي، الأمر أصعب من القدرة على الشرح والتصوير، كفاية الرئة مفيش فيها هواء يفتحها، كفاية القلب مع كل حركة أو لحظة تفكير ضرباته تقفز من خمسين لحد 130، كفاية يبقى في حاجة يتسد القصبة الهوائية وأنت حاسسها، لكن جهاز التنفس اللي قايم بالمهمة مكانك مش حاسس بيها وضغط قصاد ضغط والصدر عاوز ينفجر.

“عندي كورونا وأرحموا عزيز قوم ذل”.. مواطن بالمنوفية يٌثير تعاطف مستخدمي السوشيال ميديا (صور)

وأستكمل قائلاً المشكلة في الوقت اللي مش بيمر،الدقيقة بتمر ستين سنة مش ستين ثانية وياريتها بتمر، ولما بتمر ما بتبقاش عارف الدقيقة اللي بعدها هتحصلها وتمر ولا ايه هيحص، وما بتبقاش عارف الوقت ده كده في مصلحتك ولا بيلعب بذكاء ضدك، أنا مش قادر فعلياً ومرهق خلاص.

تابع مواقعنا