الأحد 05 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

فتاة تروي تفاصيل هروب خطيبها قبل الزفاف بـ24 ساعة وسرقة “العفش” (فيديو)

القاهرة 24
تقارير وتحقيقات
السبت 10/أكتوبر/2020 - 02:05 م

تعرضت يسرا عرفات، فتاة من محافظة الشرقية، لعملية نصب من خطيبها قبل فرحها بيوم واحد، وقام زوجها بأخذ الشقة و”العفش”، واختفى من العمل ومن المنزل، فلم تستطع الوصول إليه الأمر الذي دفعها إلى اللجوء للعدالة وتحرير المحاضر.

وأوضحت يسرا في فيديو نشر على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، أن الحكاية بدأت حينما تعرفا على بعضهما في عملها وحبها وخطبها من والدها مثل أي عروسة.

وتابعت يسرا:” أنا سكنت في الصالحية القديمة بعد ما خلصت الجامعة، وهو مكان جديد لأني من درب نجم وطلبت من والدي اشتغل، ورحت مصنع قعدت فيه شهرين واتعرف عليا محمد جوزي وقالي لازم أكلم والدك واتقدملك، واتخطبنا وقعدنا نجهز في الشقة، وقالي إنه هيغير مكان الشغل ويروح أكتوبر وأنا بجهز لوحدى بابا قاله إحنا مع بعض وإحنا يومنا بيومنا وأنا بساعد من شغلي”.

على غرار “أبو تورتة”.. أمنية وحبيبها “خالد فيونكة” حديث السوشيال ميديا (صور)

وأضافت يسرا:” حددوا ميعاد الفرح وهو 10 من شهر أغسطس، وكانت قد جهزت نفسها كعروسة وحجزت الكوافير، وكانوا قد فرشوا الشقة وعزموا الناس والأقارب، مؤكدة “لما اتصلت بيه الصبح عشان تجهيزات الفرح، قالي استني الصبح هبعت لك فلوس عشان حجز الكوافير فقلت له هأخد من بابا وأروح، وبرن عليه من هناك مردش عليا تليفونه مقفول واتصلت على والده قالي معرفش ابني فين وإخبطي رأسك في الحيطة وقلت له خلاص”.

وأسهبت أن الناس في الأرياف تتحدث في الأرياف “والكلام يوجع”، وحينما تحدث والدها مع والده أخبره أنهم لا يعرفون عنه شيئا، حتى المأكل الذي كان بجهاز الشقة قد أخذه.

وأردفت يسرا:” باباه زعق لنا وقالنا ملكوش حاجة ورحنا قدمنا محاضر فيه وأي محضر يروح لوالده يديله فلوس وفضلت سنة معتقدة إنه ميت ومش عارفة أوصله حتى الشركة متعرفش حاجة عنه، أنا معملتش فيه حاجة وكنت بخف عليه شوية”.

وناشدت يسرا وزير الداخلية وقوات الأمن بسرعة ضبط وإحضار زوجها وتقديمه للعدالة بعد معاناتها، لم تجد بدا من أن ترفع القضايا عليه حتى تأخذ حقها وهي لا تزال عروس.

شاب يترك خطيبته داخل قاعة الأفراح ويسرق “التورتة” ويهرب (صور)

خطيبة مصطفى أبو تورتة تكشف تفاصيل جديدة عن واقعة الخطوبة (فيديو)

تابع مواقعنا