الثلاثاء 21 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

فتاة تشتكي من مطعم لبناني في مرسى مطروح يرفض دخول المحجبات: “ميشرفناش وجودكم” (صورة)

القاهرة 24
كايرو لايت
الأحد 21/يوليو/2019 - 07:08 م

اشتكت فتاة تدعى “نور أمين”، من عدم السماح لها بالدخول لإحدى المطاعم اللبنانية المتواجدة في مرسى مطروح، والسبب يعود لكونها محجبة، على حد قولها.

وتقول الفتاة في تدوينة عبر حسابها على “فيس بوك”: “امبارح روحنا المطعم اللبناني الجديد اللي تحت أبراج العالمين عشان نتغدي، ودي أول مره نروح لأنه لسه فاتح وبعد كده قالولنا في”private event ناس حاجزه المكان كلو، ولما قولنالهم طب ممكن نحجز لبكره قالو ممنوع دخول المحجبات!”.

وتساءلت: “مطعم لبناني علي أرض مصرية ومشروع تبع الجيش، ممنوع دخول المحجبات ليه؟، هو مش bar wala pub، ليه إحداث إن دي الrules. بتاعت المكان، في أماكن أنضف من مكانك بمرااحل بترحب بينا وتستقبلنا أحسن استقبال”.

فتاة تشتكي من مطعم يرفض دخول المحجبات
فتاة تشتكي من مطعم يرفض دخول المحجبات

ووجهت رسالة للقائمين على المطعم، قائلة: “فاكر إن ده بتحافظ علي الـcommunity، في محجبات أنضف كتير وعائلات من كل اللي بيدخلولك الأماكن دي، احنا مش عايزينها عندنا في اَي حته، احنا اللي ميشرفناش وجودكم ونشر التخلف والجهل بين عقول الناس وعقول أولادنا”.

وطالبت الفتاة بمقاطعة ذلك المطعم والمطاعم الأخرى المتبعة نفس سياسة الدخول، والتي أصبحت منتشرة بشكل كبير خلال الفترة الأخيرة، وكثيرًا ما تسببت في استياء روادها.

بعد تكرار الشكاوى.. تعميم منشور يحظر على الفنادق منع نزول المحجبات بالمايوة الشرعى (مستند)

تابع مواقعنا