الثلاثاء 30 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

تعليق صادم لصفحة “قطوف من أسك” على واقعة فتاة العياط (صورة)

القاهرة 24
كايرو لايت
الإثنين 22/يوليو/2019 - 01:09 م

أثارت واقعة “فتاة العياط” المتهمة بقتل سائق سيارة ميكروباص بمنطقة بالجيزة، حاول اغتصابها فى أحد المدقات الجبلية،، الرأي العام خلال الفترة الماضية، وانقسمت ردود الأفعال حول طريقه دافع الفتاة عن نفسها ما بين مؤيد ومعارض.

وعلقت صفحة “قطوف الأسك” على أسئلة جاءت إليها تدور موقف فتاة العياط الشرعي أثارت الجدل، وعن سؤال :” أكيد حضرتك يا شيخ سمعت عن البنت اللي حد حاول يغتصبها فقتلته وحبسوها، فناس يا شيخ بتقول هي مسؤولة عن إزهاق روح، بالله عليك رد انت، أجاب الشيخ أحمد سالم قائلا: “محدش بيرد على الكلب لما بينبح”.

سلمت نفسها للقسم.. طفلة تطعن سائق ميكروباص حتى الموت لمحاولته اغتصابها بالجيزة

وجاء السؤال الثاني: “يعني حلال قتل الشخص لو هيتعرضلي ومش هتحاسب على كدا ولا حرام؟، قال: “لو حد حاول يغتصبك فعلا وقتلتيه لا شيء عليك”.

وعن تعليق”هي اتحبست علشان كانت مصحباه وراحة معاه لوحدها، يعني هي شريكة في اللي كان هيحصلها ده هو مخطفهاش”، أجابت الصفحة :”حتى لو، مش لازم يخطفها عشان يكون مغتصب، ولو أخطأت بمصاحبته، ولو أخطأت بالاختلاء به، طالما أراد اغتصابها فلها الدفع عن نفسها ولو بقتله، انتم اللي بتفكروا بعقلية كلابي بس”.

وعن تعليق “هو إيه القرف والمقرفين دول لا بجد الدماغ دي إيه وايديهم طاوعتهم يبرروا أصلا يخربيت الشيطنة دي، قال القائمين على الصفحة: “و ده المجتمع الجميل والناس الطيبين كلاب السكك اللي إحنا بنعاشرهم”.

فيديو مفاجأة فى قضية فتاة العياط: لماذا ركبت الميكروباص دون أى مقاومة؟!

كان أحمد مهران، محامي أسرة السائق الذي قتلته فتاة العياط بعد أن استدرجها وحاول اغتصابها في منطقة نائية، كشف عن تفاصيل جديدة في القضية المعروفة إعلاميًا بـ”فتاة العياط”.

وأوضح مهران في تصريحات لـ”القاهرة 24″، أن التقرير المبدأي للطب الشرعي كشف عن وجود آثار جلد في أظافر القتيل “الأمير فهد زهران” والشهير بـ”مهند”.

وأضاف، أن آثار الجلد تعود إلى رجل، ما يعني وجود شخص خفي في مسرح الجريمة، والذي بدوره ينفي رواية الطفلة “أميرة” والتي قالت أن القتيل استدرجها بمفرده إلى منطقة نائية وحاول اغتصابها تحت تهديد سكين.

صديق الطفلة التي قتلت سائق حاول اغتصابها: “حكيت لصاحبي عنها فطمع فيها وسلمتهاله”

تابع مواقعنا