الجمعة 19 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

ريهام سعيد تُثير الجدل مجددًا بسبب “السمنة”: “أنت اخترت تكون تخين.. جبته لنفسك” (فيديو)

القاهرة 24
أخبار
الجمعة 23/أغسطس/2019 - 03:26 م

ردت الإعلامية ريهام سعيد ، على منتقديها للمرة الثانية، بسبب تصريحاتها الأخيرة عن مرضى السمنة المفرطة، عبر فيديو بثته على قناتها الرسمية بموقع “يوتيوب

وقالت: “الأيام دي بتفكرني بأي فترة بنعمل فيها حلقات قوية جدًا، فأنا مبسوطة جدًا أننا غايظين ناس كتير، إحنا عملنا جراحات لناس كتير أوي الأسبوع اللي فات، والستات كلهم زي الفل وصحتهم كويسة أوي”.

وتابعت: “وأنا عارفة أن فيه ناس كتير أتضايقت ودكاترة كتيرة أوي، والنجاح بيضايق، للمرة الأخيرة لجمهوري اللي بيحبني، احنا مجرحناش حد ولا اتكلمنا على حد، والناس اللي 200 كيلو، هما فعلا عبء على الدولة، لأنهم مبيشتغلوش، والسمنة لو معندكش مشاكل في الغدد والجينات، أنت خترت تكون تخيين، فأنت جبته لنفسك”.

وأردفت: “لما كنا بنتكلم على الناس اللي بيلبسو سدال وعباية، دول ناس بسيطة هنقول جزء منهم أمُي، لازم تكلمهم بطريقة مختلفة، غير أنك تقوله هيجيلك سكر وضغط وكولسترول، لأن كل اللي حواليه بيقوله التخن دا عزوة وأحلى حاجة في الدنيا”.

وأضافت: “لازم نعرف إن شكلنا وحش، ومنظر مش لطيف، وفعلاً هو مش متحضر، واحدة كتبالي في الكومنتات مانتي كنتي عجلة، يعني أنتي بتشتمي التخان أهو، ناس غريبة أووي”.

وتابعت: “وأنتو بتتريقوا على التخان وبتطلقوهم ومش بتتجوزوهم، سيبونا نساعدهم، ونخسسهم وننصحهم، بدال أنت مبتعملش حاجة خليك في حالك”.

“الأعلى للإعلام” يستدعي ريهام سعيد للتحقيق بسبب تصريحات “السمنة”

وأكملت: “وكل ما كنا بنعمل حلقة قوية بنلاقي هجوم، فكرتوني بأيام زمان، أحنا موجودين، واحنا ربنا معانا، ومش هنقع، وللناس اللي بتزيط في الزيطة ومش فاهمة اتفرجوا على الحلقة وشوفوا ساعدنا ناس قد إيه ونصحنا ناس قد إيه”.

واختتمت: “والتخن حاجة سيئة جدًا ونقمة، وأي حد بيقولك حاجة عادية، لا هو بيضرك مش بينصحك، ناس كتير عندها مشاكل كتير جدًا، والتخن بيخلي الناس عايشة ميتة أنا عارفة عشان كنت تخينة”.

وصفت منتقديها بـ”الإخوان”

ومن جانب آخر، قررت لجنة الشكاوى الخاصة بالمجلس الأعلى للإعلام، عقد اجتماعًا غدًا السبت، وذلك لمناقشة الشكاوى المقدمة من الجمهور المصري ضد الإعلامية ريهام سعيد، بسبب الحلقة التي هاجمهت فيها مرضى السمنة.

وقال جمال شوقي، رئيس لجنة الشكاوى في تصريحات صحفية اليوم، إنه من المقرر أن يتم استدعاء ريهام سعيد للمثول أمام لجنة للتحقيق في الشكاوى وذلك الساعة الثانية عصر الأحد المقبل.

تابع مواقعنا