الخميس 23 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

بعد انتشار كورونا.. حمو بيكا: “مش عاوزين صينيين في مصر إحنا تعبانين خلقة” (فيديو)

القاهرة 24
فن
الإثنين 03/فبراير/2020 - 01:05 م

شن مطرب المهرجانات حمو بيكا ، هجومًا حادًا على الشعب الصيني، والذي يعاني في الوقت الحالي من انتشار فيرس “كورونا”، الذي أدى إلى إصابة عدد كبير من الصينين ووفاة آخرين.

وقرر حمو بيكا التحدث عن هذه الأزمة، حيث خرج ببث مباشر عبر صحفته الرسمية على “فيس بوك”، بدأ حديثه فيه قائلًا: “السلام عليكم كل أخواتنا كل الناس اللي بتحبنا، طبعا الموضوع دا مكنتش عايز أتكلم فيه، ولكن لازم أتكلم فيه، ربنا محرم  حاجات المفروض إحنا منكلهاش، الصينين طبعًا كسروا كل دا، وبياكلوا حاجات غريبة، ثعابين وخفافيش وحاجات غريبة”.

وتابع: “طبعًا زي ما انتو عارفين في مرض منتشر دلوقتي في الصين، ملوش مصل ولا علاج، وعايز أقول لكل أخواتنا المصريين الموجودين في الصين وعارفين يرجعوا، بإذن الله انتو هترجعوا ومش هيبقى فيكم حاجة، وهترجعوا سالمين، وأنا بقولكم معلش معلش شدة وهتزول، وكلكم هترجعوا لأهلكوا سالمين”.

أول فيديو من داخل الطائرة للمصريين العائدين من الصين بسبب فيروس كورونا

وأضاف: بس عايز أقولكم الصينين اللي عمالين ياكلوا خفافيش وثعابين وكلاب، ما انتو عندكوا أكل تاكلوه، عندكم جواميس ومعيز وخرفان وسمك ولحوم، انتم سايبين كل الحاجات اللي ربنا محللها، ورايحين تاكلوا اللي ربنا محرمه، انتم مافيش عقل عندكم، مافيش مخ، يعني أنا عايز أفهم، كل شوية يتقال الصين الصين، الصين كانت بتخترع دلوقت بتموت، بتدمر، طبعًا زي  كل الدول منعت دخول الصينين البلد”.

واستكمل: “أنا كل اللي عاوز أقوله ربنا يعفوا عنكم ويشيل همكم، وبإذن الله يلاقوا علاج للفيرس، أنا مش عارف أنا كان معايا إثنين صحابي من الصين، كلمتهم اجري حلل هيجيلنا مرض هنموت هننقرض من الدنيا، بتاكل خفاش، دا في سم وفي قرف، والثعابين، الكلب بتديله بالشومة في دماغه وتقسمه نصين، أنتم عبط، أنا نفي الرسالة دي توصل لكل الصينين، الأكل دا مافيش تمييز”.

واستطرد: “ياجماعة كده غلط ربنا حرّم الحاجة دي متتاكلش، الحاجات دي فيها سم، الصينين هينقرضوا مش هيبقى في دولة اسمها الصين، الكمامات اللي بتتحط على البوق خلاص خلصت من البلد مبقاش فيه وخلصت من الصيدليات، أنا مش عارف أقول إيه”.

واختتم: “دي من علامات يوم القيامة، اللي بيحصل دا ابتلاء من ربنا ليكم في الصين، كل اللي هقدر أقوله ربنا يعفوا عنكم، مش عايزين صينين في مصر، إحنا تعبانين خلقة”.

إحالة حمو بيكا إلى المحاكمة بجلسة 15 فبراير بتهمة سب وقذف هاني شاكر

تابع مواقعنا