الخميس 16 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

ليلى علوي عن نور الشريف في ذكرى وفاته: “مخافش ولا اختفى لحظة” (صور)

القاهرة 24
فن
الثلاثاء 11/أغسطس/2020 - 01:34 م

حرصت الفنانة ليلى علوي، على رثاء الفنان الراحل نور الشريف في ذكرى وفاته الخامسة، والتي تحل اليوم الثلاثاء 11 أغسطس.

ونشرت ليلى علوي مجموعة من صور من بعض الاعمال التي جمعتها به، عبر حسابها الشخصي بموقع الصور والفيديوهات القصيرة “انستجرام”، وقالت: “نور اسمه لوحده راحة وبهجة وطمأنينة، عاش عمره كله ليه من اسمه نصيب، كان فعلًا نور في حياة كل اللي حواليه”.

وتابعت: “الفن والتاريخ اللي سابه لسه لحد النهاردة ساكن قلوب وأرواح محبيه،. كان قريب وصاحب وحبيب لكل الناس مش بس عيلته وأصحابه ومعارفه، تاريخ طويل من الفن والإخلاص للفن رسمهم نور الشريف بروحه وبجهد، ما خفشاختفى لحظة، لحد ما ربنا أمر باسترداد وديعته، دعواتنا للفنان الكبير والإنسان العظيم نور الشريف في ذكراه بالرحمة والمغفرة”.

كيف تدخل “لورانس العرب” في تغيير اسم نور الشريف؟ (فيديو)

وقدم نور الشريف مجموعة من الأفلام المميزة في تاريخ السينما مثل: “المصير”، “كتيبة الإعدام”، “الكرنك”، “عمارة يعقوبيان”، “سواق الأتوبيس”، “ليلة ساخنة”، “دائرة الانتقام”، “ناجي العلي”، “الحفيد”، “أولى ثانوي”، “حبيبي دائمًا”، “حدوتة مصرية”، “السكرية”، وآخرين.

View this post on Instagram

نور .. إسمه لوحده راحة وبهجة وطمأنينة. عاش عمره كله ليه من اسمه نصيب كان فعلا نور في حياة كل اللي حواليه. الفن والتاريخ اللي سابه لسه لحد النهاردة ساكن قلوب وأرواح محبيه. كان قريب وصاحب وحبيب لكل الناس مش بس عيلته وأصحابه ومعارفه.. تاريخ طويل من الفن والإخلاص للفن رسمهم نور الشريف بروحه وبجهد ما خفش ولا اختفى لحظة لحد ما ربنا أمر باسترداد وديعته. دعواتنا للفنان الكبير والإنسان العظيم نور الشريف في ذكراه بالرحمة والمغفرة. #نور_الشريف #ليلى_علوي #LailaEloui #المصير #عصر_الذئاب #شوارع_من_نار #كل_هذا_الحب

A post shared by LailaElouiOfficial (@lailaelouiofficial) on Aug 11, 2020 at 2:07am PDT

تابع مواقعنا