الجمعة 26 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

تحت شعار "التوعية بضعاف البصر".. نجوم الفن يشاركون في حملة "شوف بعيني"

القاهرة 24
فن
الثلاثاء 09/فبراير/2021 - 09:48 م

حرص عدد كبير من نجوم الفن على المشاركة في حملة "شوف بعيني"، والتي طرحتها مؤخرًا مؤسسة "بصيرة" لذوي الإعاقات البصرية، ضمن حملة "فبراير شهر التوعية بضعاف البصر 2021".

وكان أحمد فهمي أول المشاركين في هذه الحملة، حيث نشر صورة له غير واضحة الملامح على حسابه الشخصي على "انستجرام"، وكتب عليها قائلًا: "الصورة دي مافيهاش حاجة غلط، دي صورة طبيعية بس من عين شخص عنده ضمور في الشبكية "Macular Degeneration".

وتابع: "ده نوع من أنواع ضعف البصر، بيخلي الشخص يفقد النظرة المركزية والتفاصيل الدقيقة اللي في الصورة، الشخص ده محتاج يعرف إزاي يقدر يعتمد على رؤيته الجانبية ويقويها، علشان يمارس حياته بشكل طبيعي جدا، تابعوا مؤسسة بصيرة خلال شهر فبراير علشان تتعرفوا على أنواع ضعف البصر والخدمات اللي بتقدمها المؤسسة، لما بنشوف الدنيا بعيون غيرنا، بنقدر نتخيل حياتهم ونفهم احتياجتهم".

وانضمت علا رشدي، للحملة، حيث كتبت عبر حسابها الشخصي على "انستجرام"، قائلة: "الصورة صح، بس أنت شايفها من عين شخص عنده ‏"Diabetic Retinopathy" اعتلال الشبكية السكري، وهو نوع من أنواع ضعف البصر، وبيجي كعرض جانبي لمرضي السكر، في بداياته الأعراض بتكون بسيطة".

وتابعت: "ولكن مع استمرار السكر العالي في الدم ممكن يؤدي لفقد البصر، بالمتابعة الدورية للسكر فى الدم وبتحسين الإضاءة واستخدام المعينات البصرية نقدر نتعايش معاه".

وشاركت الفنانة ريهام عبد الغفور في الحملة، بصورة لها ضبابية، وعلقت عليها قائلة: "الصورة دي مفيهاش حاجة غلط، دي صورة طبيعية بس من عين شخص عنده مياه بيضة "Cataract"، وده نوع من أنواع ضعف البصر بيخلي الشخص يشوف الصورة ضبابية، أكتر مفهوم خاطئ عن النوع ده هو أن حله نضارة".

وأوضحت:" النضارة مش هي الحل، لأن علاجه الوحيد هو عملية، ولو متمتش في فترة معينة ممكن تؤدي إلى فقد البصر، تابعوا مؤسسة بصيرة خلال شهر فبراير، علشان تتعرفوا على أنواع ضعف البصر والخدمات التي تقدمها المؤسسة، لما بنشوف الدنيا بعيون غيرنا بنقدر نتخيل حياتهم ونفهم احتياجتهم". 

أما الفنانة إنجي المقدم، نشرت صورة لها، يغلب عليها اللون الأسود، عبر حسابها الشخصي على "انستجرام"، وعلقت على الصورة قائلة: "اللي على الصورة ده مش فلتر، دي صورة طبيعية بس من عين شخص عنده "Retinitis Pigmentosa"، إلتهاب شبكى تلونى، وده نوع من أنواع ضعف البصر".

وأردفت:"معظم الحالات لا يمكن علاجها لإنها وراثية، بس بالتأهيل والتدريب يقدر الشخص إنه يستغل المتبقي من بصره ويعيش حياة طبيعية، تابعوا مؤسسة بصيرة خلال شهر فبراير، علشان تتعرفوا على أنواع ضعف البصر والخدمات التي تقدمها المؤسسة في التأهيل والتدريب، لما بنشوف الدنيا بعيون غيرنا بنقدر نتخيل حياتهم ونفهم احتياجتهم".

إنجي المقدم: “نفسي أجسد شخصية شجرة الدُر” (فيديو)

“الناس هتموتني في رمضان”.. إنجي المقدم: أنا جاسوسة في “هجمة مرتدة” (فيديو)

تابع مواقعنا