رئيس التحرير
محمود المملوك

مها نصار تهاجم زاهي حواس بعد إيقاف مسلسل “الملك”: "مستغربة كلامك دلوقتي!"

مها نصار
مها نصار

أعربت الفنانة مها نصار عن استيائها من إيقاف تصوير مسلسلها الجديد “الملك”، وإمكانية عدم خوضه في الماراثون الدرامي الرمضاني المقبل، كما هاجمت وزير الآثار السابق زاهي حواس.

وكتبت مها عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”: “كلام الناس فوق رأسي من فوق سواء بالسلب أو بالإيجاب حقك تقول اللي أنت عايزة بس علشان احترم كلامك لازم تكون بتتكلم صح وعن وعي ودا مبيتحققش غير بعد المشاهدة الجيدة للعمل.. أنا حابة أوضح حاجة صغيرة احنا بنعمل عمل درامي مستوحى من التاريخ وليس فيلم وثائقي عن الملك أحمس”.

وتابعت: “وإلا كنا هنعمل اللي في التاريخ بالظبط إن الملك أحمس اتجوز أخته لأن في العصر ده كان جواز الأخوات عادي.. لكن احنا بنعمل رواية اسمها كفاح طيبة للأديب العالمي نجيب محفوظ اللي قرأ الرواية هيفهم كلامي كويس.. الأديب كان ليه رؤية مختلفة من خياله ودكتور زاهي حواس في كلام سابق لما قرأ الرواية قال إنها مستوحاه من التاريخ وليست التاريخ”.

وأضافت: “فأنا مستغربة جدًا لكلام دكتور زاهي حواس دلوقتي !!! .. مدام المخرج بيعمل رواية من خيال الكاتب ومستوحاة من التاريخ ودا طبعا مكتوب على المسلسل فمن حقه يبدع ليه نحصر الفن في دايرى ضيقى ونلف فيها!!! كلنا التزمنا بالرواية ودا بيحصل في العالم كله ومش جديد أنه يضيف شخصية جديدة يغير شكل الممثلين يموت شخصية يطلعنا بنطير هو حر.. ولو كنا صبرنا كنا هنلاقي الكلام دا علي التتر.. الفن للمتعة والحكم دايمًا بيبقي فيه للجمهور اللي احنا بتشتغل علشانه.. واحنا جمهورنا واعي كفاية إنه يغير القناة لو حاجة معجبتهوش”.

واختتمت حديثها، قائلةً: "وأنا بتحدي أي حد إنه بعد عرض الحلقة الأولى بس.. هيحصله انبهار وتشوق ومتعة وهيكمل المسلسل للآخر وهيحترم المجهود الضخم الواضح من كل صناع العمل..علشان تبقى ناقد واحترم كلامك وأفهمه لازم تكون بتكتب كلام محترم وهادف أفهم منه فين أخطائي وأصلحها وتضيفلي شيء جديد ودا مبيحصلش غير بعد مشاهدة العمل و في الحالة دي بس لازم اسمعلك لأنك هتضفلي شيء..أنا فخوره جدا إني اشتغلت في مسلسل الملك".

مها نصار