الإثنين 26 فبراير 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

تصريحات جريئة من ليلى عز العرب: التمثيل مكسبنيش فلوس ولا يوجد فراعنة والأجانب بيطلعونا إرهابيين

ليلى عز العرب
فن
ليلى عز العرب
الأربعاء 23/أغسطس/2023 - 10:09 م

تحدثت الفنانة ليلى عز العرب عن حبها للحضارة المصرية القديمة، مؤكدة أن كلمة الفراعنة لا وجود لها في التاريخ، كما كشفت تفاصيل مشاركتها في الفيلم العالمي hidden strike مع جاكي شان.

وقالت ليلى عز العرب خلال لقائها ببرنامج الستات مع الإعلامية سهير جودة: مفيش فراعنة مفيش لا لقب ولا وظيفة ولا اسم فرعون؛ لأن أجدادنا مسابوش حاجة إلا وسجلوها على الجدران أو ورق البردي، وأنا أكيد مش هنافس زاهي حواس ولكن شغفي بالحضارة المصرية القديمة بدأ من 4 سنين وزاد من سنة وبدأت أقرأ أكتر وأبحث.

وأضافت ليلى عز العرب: نفسي أعمل شخصية نفرتاري لأنها جميلة الجميلات لدرجة سميت نفسي نفرتاري من حبي فيها، ونفسي يكون عندنا أعمال عن حضارتنا ولكن طبعا مقدرش أنافس سوسن بدر في حتشبسوت ولا نفرتيتي.

كما تطرقت ليلى عز العرب للحديث عن مشاركتها في الفيلم العالمي hidden strike مع جاكي شان وجون سينا، قائلة: فكرة إتقان اللغة وإني أمثل وأعبر باللغة الإنجليزية كان تحدي وتجربة مهمة جدا، والفيلم قصته بتدور في العراق وطلبوا ناس بملامح عربية ويجيدون التمثيل باللغة الإنجليزية وكنت أنا وهاني من ضمن الترشيحات وواقفت فورا لما كلموني؛ لأني بعشق جاكي شان، وجون سينا أعرفه كـ مصارع.

ليلى عز العرب: مقدرش أقول تحيا أمريكا

وواصلت ليلى عز العرب: أنا بجسد شخصية ثريا وهي سيدة غلبانة وفاتحة ملجأ أيتام في قريتها اللي اتدمرت في حرب العراق وكل همها تنقذ الأطفال من ويلات الحرب في ظل أزمة في المال والمياه والأكل وهي مكنش عندها أولاد ولكنها بتعامل الأطفال زي أولادها وبتعتني بهم، ولكني اعترضت على جملة تحيا أمريكا في نهاية الفيلم وقولت بدلا منها يحيا الأمريكان لكن مش أمريكا لان دي مسألة مبدأ ومقدرش أقولها.

واستكملت ليلى عز العرب، حديثها، قائلة: الأفلام الأجنبية بتطلع الشخصيات العربية بشكل سلبي وإننا إرهابيين ومعانا فلوس وأخلاقنا مش كويسة وبنروح ملاهي ليلية، لكن دا محصلش في فيلمي لأنه بيدور في ظروف مختلفة، أما عن قدوتها في الفن، علقت ليلى عز العرب، قائلة: قدوتي ميريل ستريب بالخارج وناس كتير بيشبهوني بها، ولكن في مصر قدوتي شادية لأنها ممقلة رائعة ومطربة هايلة وإحساسها وصوتها قوي.

كما تحدثت ليلى عز العرب عن بدايتها الفنية، قائلة: دخلت التمثيل 2002 وكانت فترة التجارب وأعتبر نفسي احترفت التمثيل عام 2009، ورغم ذلك مكسبتش من الفن قد ما كسبت من البنوك ولكن خوفي في البداية إني أكون مبعرفش أمثل ودا وهم، وخصوصا إني شخصية مقدرش أقعد من يغر شغل لأنه بيظبط حياتي ودي طبيعتي.

وواصلت ليلى عز العرب:  أنا تحملت مواعيد التمثيل المتغيرة رغم أن شغلي في البنوك كله مواعيد ثابتة وتعبت نفسيا وأنا بغير شخصيتي تماما لأني عشت عمري كله مديرة جادة في بنك، ولما دخلت التمثيل حسيت إني في بلاد العجائب وحتى الآن مش قادرة استوعب فكرة عدم ضبط المواعيد ودي بتؤلمني لأني مش بقدر اتأخر.

وكشفت ليلى عز العرب عن خططتها المقبلة، قائلة: هدرس تمثيل لمحبي الفن، عشان أحس إني عندي شغف من جديد وأدخل تجربة جديدة وأذاكر لأن التجارب بتديني إحساس بالحياة.

تابع مواقعنا