السبت 27 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

أماني التونسي عن عملها الوحيد مع رجاء الجداوي: “الوجع خلاني أندم أني عرفتها” (صورة)

القاهرة 24
فن
الثلاثاء 07/يوليو/2020 - 11:53 ص

أرثت المؤلفة أماني التونسي، الفنانة الراحلة رجاء الجداوي، التي توفت جراء إصابتها بفيروس كورونا المستجد أول أمس، وبعدما عانت مع المرض في مستشفى العزل بالإسماعيلية لمدة 43 يوم.

وروت التونسي تفاصيل العمل الأول والأخير الذي جمعها بالفنانة رجاء الجداوي، فمن خلال “بوست” نشرته عبر حسابها الرسمي موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، حيث شاء القدر أن يكون أخر فيلم لرجاء الجداوي وهو “تؤام روحي” من تأليف التونسي الذي لم يُعرض حتى هذه اللحظة.

وكتبت التونسي: “آخر فيلم شاركت فيه رجاء الجداوي كان فيلمي تؤام روحي.. الفيلم ده فيلم مختلف وأول مرة يتعمل في مصر.. بس بعيد عن أي حاجة هو بيحكي فعلًا عن أن ممكن تشوف حد لأول مرة بس مشاعرك تتعلق بيه أكثر من ناس عشرة بقالهم سنين”.

أماني التونسي عن رجاء الجداوي
أماني التونسي عن رجاء الجداوي

وأضافت: “وده اللي حصلي مع الأستاذه وأنا بتكلم معاها على الدور وأني أقصد ايه باللي كتباه، وسط اسألتها اتعرفنا أكثر وكانت جلسة معاها من أكتر الجلسات اللي أثرت فيا وفي مستقبلي.. ست تندم أنك معرفتهاش من سنين، والوجع اللي جوايا خلاني أندم أني عرفتها”.

وتابعت: “على الأقل مكنتش هزعل الزعل اللي جوايا دلوقتي، صوتها وكلامها وإحساسها ودمها الخفيف في الشغل وبره الشغل ذكريات كتيره بترن جوايا كل شوية مش عارفة اتجاوز.. الغريب أنها تعمل فيلم زي ده بالصدفة، اللي قالتلي عليها إن حياتها كلها صُدف”.

واختتمت: “وأنا بقولها كان يوم حبك أجمل صدفة بس كان نفسي تطول.. الله يرحمك يا حبيبتي بحبك أوي وربنا يقدرنا على التجاوز.. الحب اللي كنتي بتديه للناس اللي تعرفيهم واللي ماتعرفهومش الكرم والأدب والروح اللي كانت بتنشر بهجة وسعادة ومتصلة بالله في كل كلمة خلت ملايين تدعيلك”.

بوسي شلبي تكشف قصة “الصورة الأخيرة” للراحلة رجاء الجداوي مع أصدقائها

حنان مطاوع تسترجع ذكريات جمعتها بالفنانة رجاء الجداوي (صور)

تابع مواقعنا