الثلاثاء 14 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

دويدار يطالب بعودة الدوري: “لازم الحياة ترجع لطبيعتها”

القاهرة 24
رياضة
الجمعة 08/مايو/2020 - 11:29 ص

قال أحمد دويدار، لاعب الفريق الأول لكرة القدم بنادي الإنتاج الحربي الحالي، إنه لابد من عودة مسابقة الدوري خلال الفترة المقبلة، والتعايش مع فيروس كورونا المستجد (كوفيد-19).

وكتب دويدار عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي “انستجرام” قائلاً: “الخلاصة مفيش علاج لكورونا قبل سنة أو سنتين أو لا قدر الله مش هنلاقي علاج خالص وكل ده في إيد ربنا وحده، إحنا بقى هنفضل قاعدين في البيت ونستنى ومعظم الناس شغلها واقف وبقت ظروفها صعبة جدا أكيد ده مش هيحصل”.

وتابع دويدار: “أما عن التفكير في إلغاء بطولة الدوري هو تفكير في المصلحة الشخصية وهروب من المسؤولية لأنك لو هتلعب الدوري الجديد في أكتوبر حضرتك متأكد أننا هنلاقي علاج والأمور تتحسن أكيد لأ، الأزمة ببساطة حلها باين جدا دلوقتي لازم الحياة ترجع لطبيعتها وكل الناس ترجع لشغلها مع تطبيق طرق الوقاية في أماكن العمل وكل واحد يخاف على نفسه”.

وأتم دويدار قائلاً: “شعار المرحلة المقبلة انزل شغلك واحمى نفسك، وأعتقد العالم كله هيعمل كده بداية من الشهر القادم لأن مفيش حل غير كدا، وربنا يسترها علينا وعليكم”.

وكان الاتحاد المصري لكرة القدم برئاسة عمرو الجنايني، أعلن أمس الخميس، مد تأجيل نشاط كرة القدم في مصد حتى نهاية شهر مايو الجاري، نظرا لتفشي فيروس كورونا المستجد (كوفيد-19) في البلاد.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ahmed Dowidar (@ahmed.dowidar.official) on May 7, 2020 at 1:00pm PDT

 

مرتضى منصور يهاجم ممدوح عباس بعد تصريحات عودة الدوري

تابع مواقعنا