رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
دين وفتوي

السيسي عن أموال المعاشات: محدش بيجيب من جيبه.. بنجيب من جيب مصر

الرئيس عبد الفتاح
أخبار
الرئيس عبد الفتاح السيسي
الخميس 08/سبتمبر/2022 - 02:05 م

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، إن الدولة ملتزمة بالوفاء بمستحقات أصحاب المعاشات والتأمينات.

وأضاف الرئيس عبدالفتاح السيسي، خلال كلمته، منذ قليل، على هامش تفقده لهيئة قناة السويس بالإسماعيلية، لافتتاح القرية الأولمبية للهيئة، وتدشين الوحدات البحرية الجديدة وكذلك الموقف التنفيذي لتطوير القطاع الجنوبي للقناة: محدش بيجيب من جيبه إحنا بنجيب من جيب مصر.. لكن أنا بستغرب أن حد يتناول المسألة دي، ويقولك البلد لازم تخلي بالها من أصحاب المعاشات دول خدوا الفلوس، أنا مخدتش الفلوس، متنسوش إن حصلت تطورات كبيرة جدًا في البلد خلال الـ11 أو الـ12 سنة اللي فاتوا، وكل إجراء تعملوا في البناء تاخدوا حقه وفي الهدم تدفعوا ثمنه.. انتبهوا لأنها في الأخر حصالة بلد.

وتابع الرئيس السيسي: الأرقام اللي أنت بتدفعها لأصحاب المعاشات ليست متوافقة مع الدراسات اللي اتعملت من 40 أو 50 عامًا، وكان لازم حد يخش يقول أنا مع الناس دي.. أنا مع المواطن الكبير ده.. مش بعد ما يأدي عمره كله في خدمة الوطن أقوله معلش فلوسك خلصت، الدولة التزمت التزامًا أخلاقيًا وأدبيًا ودينيًا في أنها تقول لا هندي المعاشات حتى لو كان الرقم ده هيبقى 170 أو 180 مليار جنيه، حتى 2052.. إحنا مستمرين ونهينا المسألة.
 

السيسي يفتتح القرية الأوليمبية لهيئة قناة السويس

وافتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، صباح اليوم الخميس، القرية الأوليمبية لهيئة قناة السويس، والتي تحتوي على العديد من المنشآت الرياضية الهامة مثل: مجمع حمامات السباحة وحمام سباحة أولمبي وحمام سباحة للغطس بعمق 6 أمتار في ارتفاع 10 أمتار فوق سطح الأرض، كما أنها تحتوي أيضًا على حمام سباحة ترفيهي للأطفال ونادي صحي رياضي يحتوي على جيم وسونة وجاكوزي.

بالإضافة إلى مجموعة الملاعب المتعددة لتدريبات كرة اليد والسلة والكرة الطائرة، وملعب لـ كرة السرعة، والصالة المغطاة الرئيسية والتي تتسع إلى حوالي 2300 مشاهد مكيفة تكييفًا مركزيًا بالكامل، ونحو 4 غرف لتغيير الملابس وقاعة لكبار الزوار.

تابع مواقعنا