الجمعة 03 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

مخرجة مسلسل “ليه لأ” ترد على منتقدي ظهور دينا مراجيح ويوسف جو: “موهوبين” (خاص)

القاهرة 24
فن
الجمعة 12/يونيو/2020 - 02:09 م

أثار مسلسل “ليه لأ” جدلا واسعا منذ عرضه، فمنذ طرح التتر ثم الحلقة الأولى وهروب عاليا أمينة خليل، من عقد قرانها، رأى البعض بأنه خرج عن التقاليد، وزاد الجدل بعد ظهور كل من دينا مراجيح وچو، أحد مشاهير تطبيق “التيك توك”.

وردت المخرجة مريم أبو عوف عبر “القاهرة 24” على موجة الجدل التي أثيرت منذ ظهور دينا مراجيح وجو، وقالت: “أنا مش عارفة سبب الجدل لحد دلوقتي، أنا حاسة بنبرة تعالي وتنمر عليهم، زي ما قرأت والناس قالوا إنهم عشوائيين، وده شيء لا يعيبهم”.

وكشفت عن سبب اختيارها لهم في الظهور بأحداث المسلسل قائلة: “هما موهوبين، وأنا شوفتهم على تيك توك وعجبوني، وظهورهم متوظف مظبوط مع الدور اللي أدوه، لإني مطلعتهمش في دور وكيل وزارة”.

“المهن التمثيلية” تكشف موقفها من ظهور دينا مراجيح و يوسف جو في مسلسل “ليه لأ” مع أمينة خليل

وأضافت: “جو موهوب ولو حابب يكمل المشوار هيكون شاطر، وأنا مخرجة العمل وحرة في إني أطلع اللي أنا عايزاه، ولو مش موهبين مكنتش جبتهم، واللي حصل ده ظلم ليهم”.

أما عن عدم حيازتهم لتصريح من نقابة الممثلين ردت وقالت: “أكتر من نص نجوم مصر مش خريجين فنون مسرحية، والإنتاج هو من يسأل عن كون معاهم تصاريح ولا لأ، وعمر التمثيل ما يقف عن خريجين المعهد”.

ورفضت ما قيل عن اختيارها لهم من أجل حدوث ضجة على أحداث المسلسل معربة: “شوفتهم على تيك توك من أكتر من 6 شهور، وفي مواهب كتير على تيك توك، وأنا تعبت كتير لحد ما وصلت ليهم، وهما لايقين جدا، ولحد دلوقتي مش عارفة ليه الانتقاد”.

غضب على السوشيال ميديا بعد ظهور “دينا مراجيح و يوسف جو” في مسلسل أمينة خليل (صور وفيديو)

ويشارك بمسلسل “ليه لأ” مجموعة كبيرة من النجوم مثل أمينة خليل، هالة صدقي، شيرين رضا، مريم الخشت، هاني عادل، ناردين فرج، عمر السعيد، عمر الشناوي، محمد الشرنوبي، تأليف مريم نعوم، وإخراج مريم أبو عوف.

 

تابع مواقعنا