الإثنين 20 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

رحيم عن "يا مستعجل فراقي": صوت محمد ثروت كان يحتاج إلى الانطلاق.. وأخرجنا عملًا جيدًا في ظل "العك" الموجود (حوار)

القاهرة 24
فن
الجمعة 12/فبراير/2021 - 11:42 م

صوت براق ولامع يمتلك خبرة سنوات طويلة، وملحن مبدع يعرف كيف يوظف الخامة التي بيده من صوت وكلمات، هكذا كانت التوليفة التي جعلت أغنية "يا مستعجل فراقي" تحقق ذلك النجاح الهائل وتتصدر "التريند" بمجرد طرحها، حيث قرر الفنان القدير محمد ثروت أن يعود للساحة الغنائية بعد غياب، بعمل فني يليق بمسيرته، تعاون بها مع الملحن محمد رحيم، فخرجت الأغنية للنور وخطفت أذان المستمعين، في ظل انتشار أغاني المهرجانات، وذلك لأن "الحاجة الحلوة بتفرض نفسها".

"القاهرة 24" حاور الملحن محمد رحيم والذي كشف لنا كواليس هذه الأغنية: 

كيف جاء تعاونك مع محمد ثروت في أغنية "يا مستعجل فراقي"؟

أنا بحبه من زمان، وسبق أن تعاونا منذ 12 عامًا في أغنية وطنية، وأنا بحب صوته جدًا، وطول السنين اللي فاتت كنا بنتواصل من وقت للتاني، وبمجرد ما عرفت إنه قرر يرجع تاني، قلتله لازم نشتغل سوا، والحمد لله كانت النتيجة هي الأغنية.

ما سبب نجاح أغنية "يا مستعجل فراقي" من وجهة نظرك بالرغم من غياب محمد ثروت طوال الفترة الماضية؟

"العمل الفني تركيبة ومعادلة، لو اتركبت صح بتطلع مظبوطة وبتعجب الناس، وعندنا في مصر أصوات زي الجواهر النادرة، محتاجين ألحان حلوة ويتوظفوا بشكل حلو وبطريقة مختلفة، علشان نواكب الظروف الجديدة، وقدرنا الحمد لله نحقق ده في الأغنية، فوصلت للجمهور".

ما الذي خرجت به من تجربتك مع محمد ثروت في "يا مستعجل فراقي"؟

"كنت سعيدًا بالتعاون مع الفنان القدير محمد ثروت، وقررنا نتعاون مع بعض في الأغنية دي، بشكل يواكب التطورات اللي حوالينا مع الحفاظ على الجودة والقيمة الفنية، وهو كمان فاجئني بالإحساس العالي والتفاعل، وصوته كان محتاج ينطلق، وأنا عندي موهبة الحمدلله إني بقدر أحس فين النقطة، اللي ممكن يوصلها الفنان اللي بتعامل معاه، نلقى أعلى نقطة الالتقاء بينه وبين الجمهور".

هل كنت تتوقع النجاح والصدى الواسع الذي حققته الأغنية؟

الغنوة دي قبل ما تنزل بشهرين، كنت مراهن عليها وقلت أنا مراهن على نجاحها، والحمد لله رد فعل الجمهور أبهرني، وحسسني إني الحمد لله قدمت شئ كويس، لدرجة إنها بقت تريند.

تلقيت الكثير من ردود الفعل.. فما أبرزها؟

ناس كتير كلمتني عليها، زي أنغام ومحمد محيي ووليد سعد وأمير طعيمة، والأغنية أرضت الذوق العام كله والجمهور، وكانت عودة قوية لصوت رائع زي القدير محمد ثروت

ما الرسالة التي وددت توصيلها من خلال الأغنية في ظل انتشار أغاني المهرجانات؟

الأحلى من نجاح الأغنية، هو نجاح الفكرة بمعنى إننا نقدر نعمل أغنية حلوة في ظل أغاني التكاتك والمهرجانات والعك اللي عايشين فيه، ونطلع برسالة من دي إننا المفروض نقرب من بعض أكتر ونجتهد بزيادة ونستغل مواهبنا، علشان نطلع أغاني جيدة، لإن مصر قلعة الفن والإعلام والنجومية، فبلاش نفتكر إن المسألة بشوية مهرجانات.

هل أنت راضي عن تفاعل الإعلام مع الأغنية وعودة محمد ثروت؟

الإعلام لازم يهتم شوية على الأقل، بالأعمال الفنية الجيدة زي أغنية (يا مستعجل فراقي)، يعني لحد دلوقتي ملقتش مذيع مصري طلع واتكلم عن الحالة اللي خلقتها الأغنية، فمش معقولة لما حمو بيكا اتخانق مع مجدي شطة، الإعلام اتكلم في كل حتة، فلما محمد ثروت يعمل أغنية حلوة زي دي، محدش يطلع يقول يا جماعة في حاجة جامدة هنا طلعت، وللأسف دي حاجة استوقفتني جدًا.

ما الشروط التي يضعها محمد رحيم لقبول تلحين عمل فني ما؟

بشتغل الحاجة اللي قلبي بيحسها، وأما بسمع كلام من أي شاعر ويوصل قلبي، بعرف إنه هيبقى ليه صدى كبير عند الناس، والحاجة اللي مش بتأثر بيها مبعملهاش، وأنا بعيش مع العمل الفني اللي بعمله حالة حب، مش مجرد شغل ينزل السوق وخلاص، وبحب اللي أنا بعمله.

محمد ثروت عن "يا مستعجل فراقي": "مناسبة للمواقف المحيرة.. واللحن الجيد يفرض نفسه"

تابع مواقعنا